vrijdag 19 mei 2023

Etappe 4: van Belsele naar Lokeren (28,3 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Alsof het een werkdag is, wip ik om 06:30 uit mijn bed. Nog geen files op dit uur en om 08:00 begin ik mijn vierde etappe over deze streek-GR. Het eerste stukje is onverwacht mooi met onverharde paden badend in warm ochtendlicht.

Aan de boskapel (waar toch al kaarsjes branden) brengt de beeweg me de 7 smarten van Maria in herinnering. De GR blijft een mooi traject volgen met brede veldwegen en smalle boswegels.

Aan het dorpje Puivelde trekt het landschap open. De GR stuurt me door het nog natte gras.

Verderop volgt het traject enkele lange verharde wegen waarop ik eens goed kan doorstappen. Al moet ik af en toe in de berm gaan staan voor het drukke tractorverkeer. De kilometers vorderen goed, maar ik ben toch blij wanneer ik terug een rustige onverharde weg kan inslaan. Achter het kerkhof door kom ik in Sinaai. Op het dorpsplein staat een reusachtige zomereik.

Na de lokale sportterreinen en enkele saaie buitenwijken sta ik terug in de natuur. Velden, stukjes bos en hier en daar (lint)bebouwing wisselen elkaar af. De aren van het graan zijn nog groen.

Even is de spoorweg Lokeren-Sint Niklaas terug de leidraad. Niet voor lang. De GR draait een veldweg op die wat verder uitkomt op een drukke baan gevolgd door een villawijk. Gelukkig is daar het fietspad over de voormalige spoorlijn Lokeren-Moerbeke.


Ik zet me even op een bank met uitzicht op de Daknamse meersen om te picknicken. In Daknam steek ik de Durme over en volg dan de variant naar Lokeren. Het is ideaal weer om te kajakken blijkbaar.

In Lokeren neem ik na 20 minuten wachten de trein naar Belsele en dan met de auto door de gigafile (Kennedytunnel richting NL is dicht) terug naar huis. Einde van een zonnige lentestapdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten