zondag 2 april 2023

Etappe 3: van Beveren naar Belsele (28,1 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Met zin in een wandeling en hoop op de lentezon, vertrek ik vanaf de parking van station Beveren op pad. De geel-rode streepjes leiden mij meteen naar het centrum bij de Sint-Martinuskerk.

Via enkele rustige straten bereik ik het mooie Hof Ter Welle. De GR gaat dwars door de toegangspoort, leuk! Even een infobordje lezen en een foto naar het thuisfront sturen en dan weer verder. Na terug een woonwijk steek ik de spoorweg over en volg de GR het bos in. Wat verder sla ik af naar Hof Ter Saksen.

Wat een mooi domein! Een magnolia staat mooi in bloem. Voor de andere planten is het nog wat te vroeg op het jaar. Ik verlaat het domein en sla een veldweg in.

De bomen lijken schuin gegroeid door de wind. Verderop staat de berm vol paarse dove netel. De GR komt terug uit op een verharde weg die leidt naar het centrum van Haasdonk. Bij het oversteken van de drukke N485 zie ik nog twee carnavalswagens. Over de kasseien, onder de talrijke hoogspanningslijnen en langs een agressief blaffende hond, gaat de tocht verder naar het fort van Haasdonk. De GR laat het fort links liggen en kiest voor een veldweg tot aan een baankapel. De bank vlakbij komt goed uit om mijn rugzak even af te zetten en ik vind onder de bank twee munten van een euro. Na een stukje fietspad trekt de GR een meer bebost gebied in. Na gelukkig korte intermezzo's langs een drukke hoofdbaan en door een KMO-zone, kom ik aan het station van Nieuwkerken-Waas. De GR trekt terug de velden in. Hier staan (peren denk ik) boomgaarden. De eerste witte knoppen staan al klaar om over een week of 2-3 volop te bloeien. In het centrum van Nieuwkerken-Waas spot ik een gemeentehuis in Rococo-stijl.

Ik verlaat het dorp via de lokale sportvelden waar voetballers druk aan het trainen zijn en volg de fietsostrade langs de spoorweg. Aan het bufferbekken klapperbeek maakt de GR een kleine lus. De katjes zijn al tevoorschijn gekomen en de vogels laten van zich horen.

Ik ga even op een bank zitten om te eten. De beloofde zon blijft jammer genoeg uit. De wind is intussen wat aangewakkerd waardoor het toch fris aanvoelt. Slechts één remedie: in beweging blijven. Ik volg de streepjes tot in het centrum van Sint-Niklaas, een mij nog onbekende stad. Sint-Niklaas maakt over het algemeen weinig indruk op mij, al is het stadspark met magnolia, prieel en kasteel Walburg wel een mooie plek.

Ik wandel verder over de grote markt en langs het stadhuis. De "Onze-Lieve-Vrouw-van-Bijstand-der-Christenenkerk" met het grote beeld op de toren staat helaas in de stellingen. De GR volgt opnieuw geruime tijd het fietspad naast de spoorweg. Graffiti-artiesten hebben hier vrij spel gekregen.

Net voor Belsele haakt de GR af van het fietspad en kiest voor een mooie boog rond het dorpscentrum. Waar de GR terug de spoorweg kruist, verlaat ik het pad en wandel naar het station van Belsele waar ik al snel de trein naar Beveren kan nemen. Einde van een aangename maar grijze wandeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten