zaterdag 7 januari 2023

Etappe 2: van Temse naar Beveren (26,7 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Een dagje erg zacht winterweer nodigt me uit tot een GR-wandeling. Ik parkeer de auto aan het station van Beveren en trein met overstap in Sint Niklaas vlot naar Temse. Ik pik terug aan bij de streek-GR die voor het grootste deel van de dag samen zal lopen met de GR5A. Het stuk GR5A wandelde ik eerder al eens in juli 2012, maar de GR5A is blijkbaar stevig onderhanden genomen zodat ik gelukkig toch wat nieuwe GR-kilometers kan afwandelen. Ik volg de dubbel gemarkeerde route over de Scheldedijk. Het is nog rustig op de Schelde: het is eb en slechts één boot die me groet.

Nabij Steendorp volgt het eerste nieuwe stuk. In plaats van de Scheldedijk te volgen tot Rupelmonde, maakt de GR nu een mooie lus rond het fort van Steendorp. De resten van de verdedigingsgracht zijn nog duidelijk te zien.

De ingang van het fort is afgesloten, enkel toegang voor vleermuizen. Ik laat het fort achter mij en lees wat meer over de kleiwinning en steenbakkerijen van weleer op een infopaneel. Niet veel verder daal ik af in een voormalige kleiput, nu een mooi stukje natuur.

Ik klim terug uit de put, met mijn 36 jaar ervaring gaat dat beter en beter, en volg een mooie veldweg met uitzicht op (denk ik) nog meer ondergelopen kleiputten tot in het centrum van Rupelmonde. Ik groet opnieuw het beeld van Mercator als teken van respect en ga dan op zoek naar het beeld van Reynaert de vos dat hier zou moeten staan. Vlakbij de graventoren vind ik het beeld, maar ik herken er geen Reynaert niet in. De gave van de beeldende kunst is me niet gegeven. Ik ga verder over een dijk en verlaat even de GR om te pick-nicken aan het Conickshofke. 

Na het eten wandel ik terug de dijk op om even verder deze te verlaten en via een alpaca-boerderij terug aan te pikken op het oude bekende traject van de GR5A. Het kasteel van Wissekerke is nog altijd even mooi. Hierna trekt de streek-GR de weidse en natte polders van Kruibeke in. Een mooi traject met kleine modderige wegen en hier een daar een kruising met een bredere weg.

De weg mondt uit op de Scheldedijk met uitzicht op de installaties van Umicore. Een erg krachtige wind geeft me een extra duwtje in de rug tot over de Meire- en Meyvissluizen die eb- en vloed regelen in de Kruibekepolder. Het laatste stukje overstromingsgebied bezorgt me bijna alsnog natte voeten.

De GR steekt een gewestweg over en trekt vanaf nu door een landschap van boerderijen en (ligt het nu aan mij?) bolle akkers. Aan café De Voermansrust zegt de streek-GR vaarwel tegen de GR5A en eet ik een frangipangebakje uit de automaat. De GR steek de E17 over en zet koers naar Melsele over geasfalteerde veldwegen met hier en daar een boerderij en wat verloren (lint)bebouwing. Ik maak even een kleine zijsprong om iets nader te bestuderen. 

Het blijkt een emmerkettingbagger te zijn om klei af te graven en op een transportband te droppen. Blijkbaar is dit van de firma Agrex die er aan de overkant van de baan geëxpandeerde kleikorrels van maakt (zo voor in de bloembak). Weer iets bijgeleerd. Het traject zelf kan me iets minder boeien. Ik bereik de overweg aan het station van Melsele en maak een rondje door de velden. Het is intussen beginnen regenen. Gelukkig gaat de GR nu in rechte lijn naar Beveren. Nog even het kasteel Cortewalle bewonderen waar de vlag van Beveren wappert...

... en dan ben ik terug aan de auto. Einde van een rustige stapdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten