vrijdag 7 oktober 2022

Etappe 1: van Lokeren naar Temse (37,6 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Met het mooie nazomerweer een dag verlof genomen voor een stevige wandeldag. Nu de GR131 erop zit, is het tijd voor een nieuwe (korte) GR dicht bij huis: de streek-GR Waas- en Reynaertland (een hele mondvol). Om kwart na 5 ben ik al wakker, maak me klaar, neem afscheid van mijn nog slaperige vriendin en rij naar het station van Temse. Ik ben te vroeg en moet nog een half uur wachten op de trein van 07:11 naar Lokeren. Brr 'tis al fris 's ochtends (ik kan beter tegen de hitte dan de kou). Met een overstap in Sint-Niklaas brengt de trein me vlot naar het station van Lokeren, startpunt van deze GR.

De zon komt op wanneer ik Lokeren verken (eerste keer dat ik hier kom). De GR houdt het bij een zeer korte lus door Lokeren en steekt al snel de Durme over naar een park. Er zijn werken aan de toegangspoort dus ik moet even rondlopen. Door de ramen zie ik dat men al druk bezig is de keukens van het parkkasteel. Wat verder slaat het pad af (onduidelijk gemarkeerd dus ik liep eerst stukje fout) terug richting het jaagpad van de Durme. Vervolgens maakt de GR een hele toer rond het natuurgebied Molsbroek. Een volledig geasfalteerde toer helaas, maar met mooi zicht op natte natuur.

De lus komt terug uit op het jaagpad dat ik tot onder de E17 volg. De GR laat even de Durme in de steek. Wat verder kiest de GR eindelijk een onverharde weg. Ik ben zo blij dat ik er meteen een foto van neem.

Er staan mooie knotwilgen tussen de velden. Ik meander verder tussen de velden. De zon is goed wakker. Ik ruik de geur van vers gemaaid gras.

Omdat ik zo vroeg ben opgestaan, heb ik om 11:00 al honger en zet ik me even neer voor een eerste deel van de picknick. Genoeg energie om de dijk op te klimmen en door het natte gras de loop van de Durme verder te volgen...

... tot aan een brug uit de jaren '50 die lijkt te zijn ontworpen voor een bijna dubbel zo brede rivier en met houten staketsel en I-profiel extra ondersteuning heeft gekregen.

Na oversteek van een drukke baan (zonder zebrapad) bevind ik me in het centrum van Waasmunster. De GR kiest een pad langs een (kleuter)school. Ik los even een korte geocache op. Het pad komt uit in het mooie park Blauwendael met bijhorend kasteel.

Ik verlaat Waasmunster, het gaat hier zowaar omhoog. In het bos nabij de (niet echt mooi te noemen moderne abdij Roosenberg) liggen grote vers gevallen tamme kastanjes. Ik steek een drukke baan over en wandel door een villawijk. Wat verder volgt een stuk voormalig spoor. Langs paarden en door velden daal ik terug af en blijf een stukje parallel lopen aan de Durm. De GR kiest terug voor een stijgend pad. Dit reliƫf had ik niet verwacht. Via kleine paadjes loop ik tussen de velden. Waar ik een veld moet doorsteken is het opletten voor de hooiende boer in zijn tractor.

Het mooie dorpsplein van Sombeke is een leuke ontdekking. Wat verder is het pad afgesloten wegens werken. Ik volg de reeds aangepaste GR-tekens tot aan de bekende Mirabrug. Even wat drukke wegen oversteken en na een achterafstraatje wandel ik door een mooi nat natuurgebied tot aan een hoge Scheldedijk. Het is niet ver meer naar het veer van Tielrode.  Leuk zo een overzet en ik heb geluk want ik moet niet lang wachten.

Tijd om nog eens wat te eten. Ik zet me even neer aan een monument van wat een bootsman lijkt te zijn. Daarna vervolg ik mijn weg over de dijk. Eigenlijk is dit meer een fiets- dan een wandelpad vind ik persoonlijk, maar wel met mooie uitzichten.

Ik zie een rij notenbomen, maar de oogst is erg mager. Er staan ook bordjes van een "gelukswandeling". Het fietspad van de dijk gaat over in een fietspad door een KMO-zone en zo bereik enkele lelijke luxe-appartementsgebouwen aan de rand van Temse. Wat verder staat de laatste kraan van de Boelwerf.

Even langs de (wel mooie) kerkzone en niet veel verder aan de bekende lange brug zit deze GR-wandeling er op. Ik vind mijn auto terug aan het station om 17:15 en na 1h20min ploeteren door de dagelijkse Antwerpse files geraak ik terug thuis. Einde van een deugddoende wandeldag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten