zondag 14 augustus 2022

Etappe 5: van Hotton naar Marcourt (20,0 km) [GR 57]

Om de hitte voor te zijn, vertrekken we al om 07:00 vanaf onze verblijfplaats in Hotton. We pikken terug aan bij de GR57 op de brug over de Ourthe waar ik hem twee jaar geleden verliet. De GR verlaat Hotton via een verkommerd Arboretum (met wat verder van het pad een uitzichttoren). We volgen even een brede weg langs een militaire begraafplaats.

Op het veld aan de overkant is men net bezig een luchtballon aan het oplaten. Hij ligt nog helemaal horizontaal. We houden even halt om van dit schouwspel te genieten totdat de luchtballon vertrekt. Wauw!

We wandelen samen verder tot midden in het bos tussen Menil-Favay en Waharday. Hier nemen we afscheid van elkaar. Mijn vriendin (die nog herstellende is van C.)  wandelt terug naar Hotton en ik volg verder de GR. Ik doorkruis het bos en bereik het dorpje Wahardy. Aan een veldkapel krijg ik een mooi uitzicht over de streek.

De GR trekt verder over een brede grindweg en gaat terug een bos in. Na enkele vreemde kronkelingen, leiden de wit-rode streepjes in rechte lijn naar Cheoux.

Ik pauzeer even om wat te drinken bij het plaatselijke WOI-monument. En natuurlijk even een berichtje sturen naar mijn vriendin om te horen hoe het gaat en te zeggen waar ik al zit. Het is gelukkig nog niet te warm, maar de zon is al heel de voormiddag volop aan het branden. Ik wandel verder voorbij de kerk van Cheoux.

Voorbij de kerk slaat de GR een mooie veldweg in. Twee ezels staren me aan vanonder een imposante boom. Het pad stijgt tot aan een uitzichtspunt over de bruine kurkdroge velden en (voorlopig nog) groene bossen.

Wat verder is er gelukkig terug de schaduw van het bos. Ik bereik het volgende dorp op mijn route: Hodister. In de straat bij de kerk staan twee huizen met heel wat kunstwerken in hun voorhof tegenover elkaar. Ik wandel het dorp uit en volg de GR-tekens door een lange brede bosdreef. Aan het einde ligt de prachtig gelegen kapel van St. Thibault met weids uitzicht over de Ourthe-vallei. De mooiste ontdekking van deze dag.

Na uitgebreid van het uitzicht te genieten, daal ik snel af en steek de Ourthe over. Aan de parking bij de kerk van Marcourt zit mijn vriendin te wachten met frisse drank en koekjes uit de koeltas :) Het is net iets na 12u dus ideaal om samen te picknicken. Wat een mooi moment! De GR-etappe van vandaag zit er op, maar de vakantiedag nog niet. We bezoeken nog een arboretum aan Rendeux op weg naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten