woensdag 4 mei 2022

Etappe 2: van Rhöndorf naar Unkel (20,9 km) [Rheinsteig]

In de week van 2 mei verbleven we in Bad Hönningen voor onze eerste stapdagen over de Rheinsteig. Het verslag van elke wandeldag is deze keer niet door mezelf geschreven maar door mijn lieve vriendin:

Etappe 2: van Rhöndorf naar Unkel

We hervatten het traject vanaf het Ulaner Kriegdenkmal.

Ik waan me even in de bergen: een smal, stijgend paadje naar de Breiberghütte, een schuilhut in het bos, waar er zelfs een huttenboek ligt! Het enige huttenboek in het Siebengebirge, volgens de eigenaar van het boek.

Het leuke bospad brengt ons naar Löwenburgerhof, een taverne met uitzicht op een glooiend landschap vol fruitbomen.

Dan zetten we koers naar de ruïne Löwenburg, waar we op een bank onder een dikke boom even rusten en genieten van een 360° uitzicht. Helaas is de lucht niet helder.

Er volgt een lange afdaling over een brede weg. We steken een autoweg over, passeren een wateropvangbekken dat er droog bijligt en klimmen onder een warme zon. We zien Bad Honnef rechts van ons in de diepte liggen. De Rheinsteig kiest de kortste weg: steil omlaag in 1 rechte lijn. :-)

Onderweg picknicken we op een bank in de schaduw. Een dalende brede bosweg leidt ons naar het eindpunt van de tweede officiële etappe, maar wij gaan verder.

Aan een weide gaat een smal bospad omhoog, dat uitmondt in een brede bosweg en ons bij de Auge Gottes kapel brengt.

Dan volgt er een lange afdaling (langs een kruis van 1888) waar geen eind aan lijkt te komen.

Tijdens een klim richting het dorp Bruchhausen passeren we een oorlogskerkhofje en nadien Haanhof. Een mooie dreef met statige bomen...

... brengt ons naar een sterk dalende bosweg die eindigt aan de voet van de wijngaarden van Unkel. We steken een drukke autoweg over via een houten brug en een pad in het groen leidt ons naar het station.

Onze trein vertrekt helaas net als we toekomen (gelukkig is er om het half uur een trein dus niet getreurd, nvdr.).