vrijdag 11 maart 2022

Etappe 14: van Yves-Gomezée naar Philippeville (9,3km) [GR 12]

Wat is een betere activiteit op mijn verjaardagsweekend dan een GR-wandeling? Op de middag parkeren we de auto aan het station van Yves-Gomezée voor een kleine 10 km GR12 tot aan het station van Philippeville. Het is zonnig weer en ook de eerste vlinders zijn zo vroeg in het jaar al van de partij (gehakkelde aurelia's en citroenvlinders).

Aan het viaduct lopen we even verkeerd (was ook een mooie weg), maar daarna is GR-motor opgewarmd en volgen we vlot de vertrouwde wit-rode streepjes. We steken een spoorweg over en zien resten van een andere, voormalige, spoorweg. Net voorbij een boerderij gaat het een beetje omhoog de velden in. Twee kiepwagens en een bulldozer zijn er druk in de weer.

Ik hou wel van af en toe eens een leeg landschap, al mocht de wind wat minder hard (Inge vloog bijna weg).

De veldweg loopt vlak langs een diepe steengroeve, maar prikkeldraad en een berm beletten het zicht, althans toch voor gewone stervelingen. 

We wandelen snel verder tot aan een eerste dorpje (Jamagne) waar de eerste voorjaarsbloemen ons vriendelijk begroeten en we kennismaken met twee coole minions.

Het landschap is aangenaam golvend. Wat minder aangenaam zijn mijn nieuwe decathlon lage wandel-schoenen (miskoop gedaan deze keer) waarvan de rechtse tegen mijn achillespees schuurt. Dankzij een vernuftig idee van Inge om eenvoudigweg een stukje keukenrol in mijn sok te steken was dit euvel zo verholpen en kon ik weer volop genieten van de tocht. We waren niet de enigen die van het mooie landschap genoten vandaag.

 
Al snel komen we aan in Philippeville (waar niet zo veel te zien lijkt). Wat verder ligt het station waar we even moeten wachten in de koude wind op de trein van 16:30. Na een leuke treinrit, stappen we terug in de auto en rijden we naar Villers-le-gambon waar we verblijven in gîte Coté grange.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten