dinsdag 21 juli 2020

Etappe 2: van Poulseur naar Sy (22,9 km) [GR 57]

Omdat er op google maps niet meteen veel parkeerplek leek aan het station van Sy en ik nu toch al de weg kende van Stavelot naar Poulseur (want ik rij dus nog altijd zonder GPS maar op geheugen), zet ik mijn auto terug aan het station van Poulseur. Op deze nationale feestdag is er slechts om de 2 uur een trein van Sy van Poulseur dus ik zal goed moeten "mikken" om lang wachten op de trein terug te vermijden. Het is nog vroeg en fris wanneer ik op wandel vertrek, maar dat is meteen opgelost met de klim vanaf het treinstation naar het aanknopingspunt met de GR. De GR trekt door enkele golvende veldwegen tot vlakbij een mooie uitzichtpunt vanaf les Roches Noires over Comblain


Ik daal af -en zie weer een scoutskamp op palen in een veld- tot aan een mooie dreef met kunstwerken die uitkomt op een oud kerkhof met zicht op Comblain-au-Pont. Voor een goede foto staat de zon niet juist, maar dit is wel een mooie plek.


Vanaf Comblain-au-Pont gaat het al snel weer naar boven. Via een grot die je kan bezoeken (op dit moment gesloten, dankzij corona zeker) kom ik op een plateau met uitgestrekte velden nabij de grote Ferme du Raideux.


Na de veldwegen volgt een lange bosdreef die uitloopt op twee kleine WO II-monumenten. De GR verlaat het bos voor enkele geasfalteerde wegen langs weiden. Ik wordt achtervolgd door een scoutsgroep met luide muziek vanaf een draagbare stereo. Het lijkt alsof ze angst hebben voor de Ardense stilte. Onze wegen splitsen zich waar de GR een gravelweg kiest naar beneden naar Comblain-la-Tour. Ik smeer me voor het eerst in met een nieuwe "dry touch" soort zonnecrème. Ik ben helemaal geen fan van zonnecrème omdat het steevast eindigt in een plakkerige smeerboel van olie, zweet, stof en insecten, maar dit lijkt meer op water dan olie en valt goed mee. Misschien eindelijk de oplossing voor dat ik me af en toe te weinig insmeer en verbrand. Eerst nog zien of het werkt. Eens beneden ontmoet ik terug de Ourthe.


Het pad volgt nu enige tijd de spoorweg en hoewel het vorige deel (op de scouts na) bijna verlaten was qua medewandelaars, is het hier wel wat drukker. Uiteindelijk klimt het pad via een leuke kleine bosweg terug het Ourthedal uit tot aan de weiden rond het gehucht Xhignesse.


Al snel daalt het pad terug af en steek via de spoorwegbrug de Ourthe over. De GR volgt nu een druk fietspad langs de oever tot in Hamoir.


In Hamoir steek ik terug de Ourthe over en dan volgt even een saaie asfaltweg. Na doorsteek van een weide kom ik op een rotsing oeverpad.


Drie kwartier te vroeg voor de trein van 14:00, kom ik aan in het kleine station van Sy. Rustig wat eten op het perron en dan brengt de trein me terug naar mijn auto in Poulseur. Onderweg naar Stavelot maak ik nog wat mee. Net buiten Sprimont niet ver van de oprit naar de autosnelweg ben ik getuige van wat het einde van een achtervolging lijkt. Ik kom een bocht uit en zie rechts voor mij een rood voertuig langs de kant staan dat serieus gebotst is. Er stuift een zwarte BMW op me af met blauwe knipperlichten achter de grill. Hij gaat naar mijn rijstrook en stopt met piepende banden zo'n 10 meter voor mijn auto waar het andere voertuig gecrasht is. Twee agenten springen met getrokken pistool uit de BMW naar de mannelijke bestuurder die uit de gecrashte auto was aan het kruipen en roepen iets wat ik niet verstond. Ze boeien de man en als alles me veilig lijkt en de politie geen teken naar me doet dat ik moet dienen als getuige ofzo, rij ik voorzichtig weer verder. Bij het voorbijrijden zie ik dat er naast de rode auto ook nog een vrouw hysterisch staat te doen. Dat was even schrikken. Ik was onmiddellijk gestopt en dubbele pinker opgezet voor het verkeer dat achter mij uit de bocht kon komen, maar toen ik die agente met pistool zag dacht ik ff van sh** wat gebeurt er hier. Ik heb achteraf nog zitten zoeken of hiervan iets in het (lokale) nieuws is gekomen, maar niets gevonden. Aan de oprit van de autosnelweg zag ik nog een politiecombi met sirene toekomen. Zonder verdere accidenten kom ik terug aan op de Nederlandse enclave in Stavelot. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten