woensdag 22 juli 2020

Etappe 3: van Sy naar Barvaux (21,9 km) [GR 57]

Vandaag blijf ik 's ochtends wat langer in mijn tentje liggen en doe ik de wandeling ook een stuk rustiger aan dan gisteren. Deze keer parkeer ik aan Barvaux om daar de trein te nemen naar Sy. Het is net zoals gisteren een mooie zonnige zomerdag zonder al te heet te zijn. In Sy kiest de GR meteen terug de hoogte op en blijft daar een tijdje een aangenaam smal bospad volgen. Al snel krijg ik een mooi uitzicht op de Ourthe-vallei.


Via een poortje duikt de GR een veld in waar enkele sympathieke houten schapen met begroeten.


Op de heuvel aan de overkant ligt de ruïne van het château de Logne, maar daar is niet veel van te zien vanaf het pad. Ik daal af via een zigzag tot een brug over een beekje met de naam Lembrée om vrijwel onmiddellijk het dal terug uit te klimmen. De GR volgt nu enkele veldwegen en komt voorbij een kapelletje gewijd aan de lokale heilige Saint Rahi gebouwd tijdens WO I. 


De route kruist een woonwijk en komt voorbij twee grote lindebomen om vervolgens af te dalen naar een drukke straat. Ik kijk even binnen in de kapel Saint Dennis. Al snel verlaat het pad de weg om het volgende zijbeekje van de Ourthe over te steken: de Aisne.


Het pad wint gestaag weer hoogte tot op een kam in het natuurgebied Mont des Pins. Mooie grote bomen en een weids zicht, dit is het hoogtepunt van de dag!


De weg komt uiteindelijk uit op een veld en eindbestemming Barvaux ligt al aan mijn voeten, maar de GR-route zal eerst nog een grote lus maken via Bomal en Durbuy alvorens Barvaux aan te doen. Via een brede bosweg daalt het pad af naar Bomal waar ik andermaal de Ourthe groet.


Ik volg twee andere wandelaars op het asfalt en dan bospad tot op de hoger gelegen velden. Ook dit is een mooi stuk met achter mij zicht op de Mont des Pins en voor mij de lege velden (plus boom, koeien, waterbak en de 2 wandelaars).


Na een stukje bos loopt het pad op de rand van de vallei met andermaal zicht op een chiro/scouts-kamp.


Durbuy is nu niet meer ver weg. Net buiten het dorp Warre zet ik me even op een bank om wat te eten nu het nog rustig is. Het pad daalt af naar Durbuy en ik zie steeds meer wandelaars. Het is erg druk in Durbuy dus ik zet mijn mondmasker op, maar dat doet lang niet iedereen. Een duidelijk dronken Nederlander zit zelfs te zingen, aan iederen "grappen" te vertellen en zelfs doodleuk het verkeer te hinderen. Ik ben al eerder in Durbuy geweest en ik zal nog wel eens terugkomen op een beter moment dus ik haast me snel verder.


Via enkele trappen wint de GR snel hoogte om de laatste heuvel over te steken die me scheidt van Barvaux. Toch niet evident klimmen met een mondmasker. Wat verder is de drukte gedaan en kan het gelukkig weer uit. Een verharde weg brengt me in Barvaux en terug tot bij mijn auto. Einde van deze korte maar mooie etappe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten