vrijdag 24 juli 2020

Etappe 4: van Barvaux naar Hotton (27,4 km) [GR 57]

Gisteren hield ik een "rustdag" waarop ik 15 km en 39 geocache heb gedaan met mijn moeder nabij Rocherath. Vandaag zou het volgens de weersvoorspellingen gedaan zijn met het mooie weer en vanaf de vroege namiddag gaan regenen. Omdat ik weinig zin heb in natte voeten en glibberige paden ga ik daarom al erg vroeg op pad vandaag. Om 05:10 sta ik op in Stavelot en om 06:15 vertrek ik vanaf het station in Barvaux met een paraplu vastgemaakt aan mijn rugzak. De GR verlaat Barvaux, loopt even langs (weeral) een golfterrein en komt via een lange veldweg uit op één van de dolmens van Wéris.


Ik volg de weg verder tot door het centrum van Wéris lang het kerkje. De route gaat verder via een asfaltweg en dan grindweg om plots steil rechts de heuvel op te klimmen naar de Pierre Haina. Ik word even opgeschrikt door een ochtendtune van een jeugdkamp vlakbij. Ligt het nu aan mij of heeft iemand een witte pot verf over deze rots gegooid?


Het gaat al meteen terug naar beneden naar de Lit du diable die ondanks de naam niet meer is dan een klein rotsblok. Ik wandel verder steeds dieper in het bos. Wat is het hier stil! De GR daalt af om opnieuw de Aisne over te steken aan het gehucht Eveux...


... en daarna meteen weer naar boven te klimmen. De omgeving verandert terug van bos naar veld en zo daal ik zeer langzaam terug af tot in Érezée.


Aan de kerk van Érezée slaagt de GR rechtsaf om terug de vallei op te zoeken van de Aisne die ik ter hoogte van een watermolen een tweede keer oversteek vandaag. De GR kruist enkele wegen en komt voorbij een oorlogsmonument. Een stukje van de tekst "Passant: que tu sois dans la peine ou dans la joie, TU ES LIBRE! Tu as le bonheur d’admirer ce beau pays. Souviens-toi […]” .


Ik zet me neer wat verder aan een grote kapel om wat de eten. De GR gaat nu in bijna rechte lijn richting Hotton. Ik steek een bos door en daal af via een veldweg in de buurt van Soy.


De route gaat niet tot het centrum maar kiest voor de mooie kapel Saint-Roch. Ik krijg een zicht op Soy, maar de GR gaat terug het bos in om uit te komen op een camping vol stacaravans. De markering leidt me door de camping tot op een autobaan die de GR even volgt om dan af te slaan naar een grindweg. Ik kijk even achterom.


De grindweg wordt al snel verlaten voor een mooie pad op de rand van weide en bos. Hotton is niet ver meer en het is nog steeds droog!


Waar de veldweg uitkomt op asfalt, kiest de GR een bosweg. Ik zie de rotswand van een steengroeve en kom voorbij een hut en put van een vereniging speleologen. Na wat bospaadjes op en neer doemt een rotswand op met enkele klimmers.



De GR maakt terug de verbinding met de Ourthe...


en langs het water bereik ik het centrum van Hotton, mijn eindpunt op de GR57 van deze vakantie. Het is intussen wat bewolkter maar de rest van de dag was erg zonnig en mooi. Tot 's avonds valt er bovendien geen spatje regen dus men zat er goed naast met het weerbericht, maar daar ben ik helemaal niet rouwig om.


Vanaf de brug over de Ourthe is het nog 2 km tot aan het station van Melreux. Ik zie nog een kameel op het circusterrein aan de overkant. Nog even wachten op het perron en om kwart voor drie neem ik de trein naar Barvaux. Nog wat uitrusten en inpakken en de volgende dag rij ik tevreden over mijn last minute Stavelot-vakantie terug naar Antwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten