zondag 7 augustus 2016

Etappe 1: van Angleur naar Pepinster (28,2 km) [GR 573]

Nu de streek GR Groene Gordel is voltooid, mag het volgende boekje uit de kast. Ik parkeer m'n auto in de vroege ochtend aan het station van Angleur, steek het nooit afgewerkte Canal de l'Ourthe over en wandel naar de eerste tekens langs  l'Ourthe-oever. Ik vraag me af wat eetbaars er te vangen is in dit bruine water.

Na enkele straten doorheen deze buitenwijk van Luik, klimt de GR voor het eerst de wand van de Vesdervallei op. Ik werp een blik richting Luik alvorens ik definiet mijn rug keer naar de stad.

Na een eerste oversteek van de Vester volgt de GR een oude kruisweg. Verborgen tegen de helling ligt een sfeervolle oude begraafplaats.

Eens boven kom ik aan de kapel en basiliek van Chèvremont, ooit een populair bedevaartsoord, maar twee keer zwaar beschadigd tijdens WO I en II door de ligging vlakbij het fort van Chaudfontaine en daarna in populariteit voorbijgestoken door Banneux waar de maagd Maria intussen (1933) een aantal keer was gesignaleerd. Ik wandel verder naar de militaire begraafplaats vlakbij het fort en kijk even achterom.

Ik daal af door het bos tot in Chaudfontaine en zie stapel waterbakken van het gelijknamige watermerk. Op het pleintje aan de overkant van de Vesder moet ik even zoeken naar een GR-teken, maar dan vind ik de juiste weg. Ik negeer de plakkaten"Accès interdit - risque d'éboulement" en "Passage interdit - chemin dangereux" en volg de zigzagweg terug de helling op.  Wat volgt is een leuk traject via de pont du diable tot aan de spoorweg. Ik trap onderweg bijna op een slang! Ik schrik me een hoedje. Ze verdween zo snel in het lange vochtige gras dat ik jammergenoeg geen foto heb kunnen maken, maar het was geen hazelworm. Na even met een stok in het gras te prikken in de hoop toch nog een glimp op te vangen van een slang ga ik weer verder. Na een iets minder spectaculair stukje langs de spoorweg en enkele arbeidershuizen, trekt de GR terug de natuur in. Ik krijg een zicht op de oude industrie van het dorpje Prayon dat de naam leverde voor de gelijknamige fosfaatchemiereus die ondermeer fosforzuur maakt voor Coca Cola in Puurs en Engis.

Wat verder in Trooz staat nog een getuige van het industriële verleden van deze streek: een oude "Fenderie". Hier werden de lange metalen staven van de hoogovens opnieuw opgewarmd, gewalst met behulp van waterkracht en in stukken geknipt (fendre = ~splitsen, klieven) voor verdere (fijnere) bewerking.

Na een lange verharde weg (en een loslopende hond, grr) bereik ik een golvend veldenlandschap.

Ik neem even een foute afslag, maar daardoor krijg ik een mooi zicht op een diepe steengroeve waar een kudde geiten in ronddwaalt. De GR volgt een tijd de rand van de Vesdervallei met sporadisch een zicht op de overkant.

Ik daal af tot aan Nessonvaux waar ik de GR 5 tegenkom. Even m'n boterhammen opeten en dan weer verder. Het pad stijgt tot aan het dropje Trazinster waar een rommelmarkt aan de gang is. Ik ruil de dorpsdrukte in voor de rust van het Bois de Fraipont en steek de Rau de Sangnion over.

Na een mooi bostraject...

... bereik ik een vervallen boerderij.

Ik volg de veldweg verder en kom als vanzelf in Pepinster.

De trein brengt met vlot terug naar het station van Angleur na deze aangename eerste kennismaking met de GR 573.