woensdag 5 augustus 2015

Etappe 25: van Molvange naar Bois des Allemands (30,5 km) [GR 5]


Goed geslapen ’s nachts en om 07:30 alweer gepakt en gezakt op weg. Ik daal af naar Molvange. Volgens de topogids ligt dit plaatsje op de Maginot-linie, maar daar krijg je via het GR traject niet veel van te zien. Ik maak dan maar opnieuw een zijsprong naar een geocache. Het kost me heel wat moeite om tot op de juiste plek te geraken want ik vind geen paadje en ga uiteindelijk recht door het struikgewas (met een paar schrammen tot gevolg). De twee bunkers op deze locatie zijn goed verborgen. Van de ene vind ik enkel twee geschutskoepels boven de grond. Van de westelijke bunker is iets meer zichtbaar.
De deur staat open, maar er zit een zeker 6 meter diepe betonnen gracht tussen. Het lijkt makkelijk overbrugbaar, maar als ik hier inval raak ik er nooit meer uit, dus blijf ik toch maar aan de buitenkant.


De geocache zelf vind ik eenvoudig en wandel daarna terug naar het GR pad over het dak van de westelijke bunker.


De GR stijgt uit het dal …


... en gaat lange tijd door bos tot bij de kruising van een autoweg. Hierna gaat het over een hete asfaltweg tot aan een paadje dat lange tijd de rand van de vallei volgt. De braambessen zijn goed aan het rijpen in de hete zon.


Na een tijdje krijg ik zicht op de dorpskern van Algrange.


Vlakbij is een Maria grot met een aantal aangename banken. Ik neem een lange pauze om dan weer door te stappen naar Fontoy dat ik bereik na het doorsteken van een veld boven op het plateau.


In Fontoy ga ik naar de supermakt. Het water raakt immers snel op met dit warme weer. Na een geocache met zicht op Fontoy, trekt de GR terug het bos in richting Neufchef. Ik wandel voorbij een oude mijnlocomotief.


Na Neufchef volgt een lang traject door het bos. Wanneer het begint te schemeren, zet ik mijn tent op aan een picknickplaats bij een arboretum niet ver van het centrale kruispunt Trou Macatin. Een vos komt nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen ben. Terwijl ik m’n tent aan het opzetten ben, rijdt ook een boswachter langs. Hij rijdt eerst voorbij, stopt dan en rijdt achteruit. Oei, ik zal hier wat uitleg moeten geven denk ik en ik stap op de auto toe, maar hij rijdt alweer verder. Ik bereid me voor op een donkere nacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten