dinsdag 4 augustus 2015

Etappe 24: van Dudelange naar Molvange (14,6 km) [GR 5]

Lang heb ik getwijfeld of ik het volgende deel van de GR 5 zou aanvatten wegens het zeer schaarse aanbod aan campings langs het traject van de Luxemburgse grens tot in de buurt van Nancy. Ik had geen zin in ingewikkelde combinaties met het openbaar vervoer en de enige ervaring met wild bivakkeren, inmiddels drie jaar geleden, was me niet zo goed bevallen. Ik heb (of, op de moment dat ik dit schrijf, beter had) toch wat schrik alleen in een donker bos en ik neem graag een douche na een wandeldag. Na lang wikken en wegen en het bekijken van enkele andere alternatieve reisplannen, ben ik er toch voor gegaan omdat ik m’n trekking opties erg beperk als ik enkel van camping tot camping wil wandelen dus beter nu die ongerustheid voor wild bivakkeren meteen overwinnen. Het is bovendien onder bepaalde voorwaarden legaal in Frankrijk. Enkele interessante internetbronnen over wild bivakkeren/kamperen vond ik hier en hier.

’s Ochtends neem ik trein van Diest naar Brussel-Noord (€10,10) waar ik overstap op een trein naar Luxemburg (€39, met een rail pass Diest-Arlon was het veel voordeliger geweest). Vanuit Luxemburg is het nog een klein stukje met de trein (€2) tot het station Dudelange-Burange. Ik pik terug aan bij de gele driehoeken van het sentier du sud. Met lichte regen wandel ik naar de Gehaansbierg. Het pad doet de top van deze heuvel niet aan, maar ik maak even een zijsprong. Wanneer ik aan de uitzichtstoren kom, barst de regenbui pas echt los. Een grijs zicht op de weide omgeving en de restanten van een burcht is mijn deel.


Beneden in de toren kan ik beschut tegen de regenvlagen mijn regenkledij aantrekken. Wanneer ik terug bij het pad aanpik, is de regen al fel geminderd en even later is het terug droog. De GR trekt langs een verlaten mijngebied, maar daar is vrij weinig van te merken. Een zijsprong via een geocache laat me toch iets ontdekken. Lichtje aan...


... en op zoek naar de doos.


Langs een grenspaal verlaat het pad Luxemburg definitief en ik wordt verwelkomd door een bordje van de club Vosgien die vanaf hier de bewijzering voorziet met de vertrouwde wit-rode tekens.


Ik zet m’n eerste GR 5-stappen in Frankrijk, met al meteen een kleine routewijziging die nog niet vermeld was in de laatste update die ik vond (http://www.degr5telijf.nl/images/2012-03/update_gr5_noord-frankrijk.pdf). Voor de GR afdaalt naar Molvange vind ik een comfortabele plek om m’n tentje op te slaan. 


Het is muisstil. Ik zie nog een hert wanneer ik m’n tanden poets en dan ga ik slapen.

1 opmerking:

  1. Hoi Pieter, knap van je! Ik verheug me op nieuwe GR5-avonturen. Camperen schept toch heel wat mogelijkheden maar het is niks meer voor mij. Ik zal andere oplossingen moeten verzinnen of mijn doelstellingen moeten aanpassen. Nog veel wandelplezier.

    BeantwoordenVerwijderen