zondag 12 juli 2015

Etappe 4: van Maurage naar Haine-Saint-Paul + Circuit n° 4 (13,6 + 10,8 km) [GR 412]

Vandaag per uitzondering een toch van A naar A. De tocht naar Haine-St.-Paul is te kort om een dag mee te vullen en het Circuit n° 4 dat beschreven staat in de topogids biedt de mogelijkheid om via dit tracé terug te keren naar het startpunt. Vertek dus terug van het station van Thieu. Meteen een aangename verassing: het paadje dat vorige etappe nog volledig overgroied was, is nu gemaaid. Ik volg ditmaal de gewijzigde route tot aan de oude spoorbrug. Daar raak ik het spoor andermaal bijster. Ik sla voor de brug rechtsaf tot op een straat waar ik geen markeringen meer vind. Uiteindelijk vind ik ze pas terug bij het einde van een woonwijk door op de kaart te volgen. Ik wandel terug over het spoorwegtalud tot aan een X-teken voor de brug. Blijkbaar moet je ergens na de afslag voor de brug de talud opklimmen. Soit, ik ga verder en kom langs enkele mooie veldwegen met uitzicht op verschillende terrils.

 
De GR passeert enkele huizen van het dorp Triviéres. De wei staan twee geblinddoekte paarden. Na een holle weg ga ik recht op mijn doel af, de terril Albert Ier.


Vanaf het pad aan de voet van de terril, zie ik tussen de bebossing door de kerk van Vaast. Waarschijnlijk heb je een beter uitzicht in de winter.


Bij de splitsing van de GR 412 en zijn lokale Circuit n° 4 kan je de terril op via een breed pad. Vanaf de top is er wegens de bebossing geen breed uitzicht. Ik daal af via de steile terril wand om een geocache te loggen en zet me daarna op het bankje dat ik onderweg naar de top zag om te eten. Een mooie lunchplek.


Ik wandel verder over de GR412 via eerst wat asfalt en daarna een erg overgroeid stuk met lastige braamstruiken.


Ik ga een stukje door het veld want zonder machete is er op sommige plekken weinig doorkomen aan, maar ik snap wel waarom de padarchitecten voor deze weg hebben gekozen:


In Haine-Saint-Paul keer ik terug (via een andere weg) om Circuit n°4 te volgen terug naar de auto. Het begint te regenen en blijft af en toe druppelen tot het einde van de tocht. Na een kleine terril kom ik in Bois du Luc een schoolvoorbeeld van industriëel paternalisme. Naast de villa van de mijndirecteur en enkele mijngebouwen, zie je een eenvormige cité van arbeidershuisje met daarin alles wat een arbeider nodig had: bakker, slager en kruidenier om te eten, een kerk om te bidden, een school om te leren, een ziekenhuis om te genezen en een feestzaal om te vieren. En dat alles op een veilige afstand van de “slechte” (e.g., syndicale) invloeden vanuit de stad La Louvière. Ik neem een foto van de schachtblok door een gat in de poort.


Een erg vreemde poort trouwens met een soort guillotine-achtige constructie. Blijkbaar zou dit zijn om de mijngebouwen snel te kunnen afsluiten bij onrust. Ik wandel verder door enkele achterstraten tot aan het interessante canal du centre. Dit oude kanaal was een cruciale link in de verbinding van de Schelde met de Maas. Vier scheepsliften (afgewerkt net na WOI) overbruggen een totaal hoogteverschil van 66 m. Het zijn telkens twee bakken dit elk op hun eigen hydraulische piston staan. Beide pistons staan met elkaar in verbinding via een klep. Door een extra hoogte water in de bovenste bak te doen, wordt het evenwicht verbroken zodat de bovenste bak daalt en de onderstaande naar boven stijgt. Een mooi werkingsprincipe. Ik vind het een erg indrukwekkend constructie, zekers als je denkt aan de tijd wanneer het origineel ontworpen is.

De lokale lus volgt verder de oever van het canal du centre langs nog een tweede (en aan het einde een derde) scheepsbrug. Vandaag overwint het scheepvaartverkeer het hoogteverschil in één keer via de scheepslift van Strépy-Thieu die je vanaf het pad kan zien liggen.


Deze lift is niet meer dan een bak die met kabel over een katrol verbonden is met een tegengewicht. Een elektromotor zorgt voor de nodige energie om te bakken op te halen. Aan de derde scheepslift verlaat het traject het kanaal richting het vlakbij gelegen station van Thieu. Alweer een interessante wandeling in deze voormalige mijnstreek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten