zondag 28 juni 2015

Etappe 3: van Terril de l' Héribus naar Maurage (19,1 km) [GR 412]

’s Ochtends parkeer ik de auto aan het station van Thieu om de trein te nemen naar Mons. Het is nog een eindje stappen van tot aan de voet van de terril de L’ Héribus waar ik de GR 412 weer oppik. De route volgt een stukje voormalige spoorweg om dan enkele veldwegen te nemen met in de verte de skyline van Mons en de alomtegenwoordige terrils.


Niet enkel steenkool werd in deze streek gemijnd. In  de late steentijd werden er in dit gebied talloze schachten gegraven voor vuursteen. Enkele infoborden op een 200m van het traject geven wat meer achtergrondinfo. Ik vervolg mijn tocht via het gehucht Spiennes en enkele vogelverschrikkers.


Een paar honderd meter verder staat iets wat ik nog niet was tegengekomen op een wandeling. Het lijkt een soort vogelkooi te zijn. Enkele kraaien zijn opgesloten en vliegen gestresseerd heen en weer. Op het laagste stuk in het midden van het dak zijn enkele gaten met zwarte flappen. Waarschijnlijk ligt er wat aas in de kooi. Hier is duidelijk iemand in de buurt die niet van vogels houdt of een schrik heeft gepakt na het zien van The Birds?


De markering leidt me tot aan het mooie dorpsplein van Saint-Symphorien. Ik neem even pauze op een bank en daarna los ik nog een korte multicache op. De GR verlaat het dorpje via enkele weiden.


Na het veldwerk volgen de bossen van Havré en Rapois. In het laatste ligt de terril Beaulieu die jammer genoeg afgesloten is met een hek en bordjes verboden toegang. Niet ver van Maurage bereik ik de kleine gekanaliseerde waterloop La Haine met daarover een oude spoorwegbrug.


Het oorspronkelijke pad is hier gewijzigd, maar ik volg de oude route tot op de voormalige spoorwegbrug.

 
Via de variante circuit n° 2, wandel ik terug naar het station. Het waarom van de routewijziging wordt me duidelijk als het paadje doodloopt op de achtertuin van een nieuwe woning. Even rondgaan en dan kom terug op de GR-tekens die me leiden naar een totaal overgroeid pad.


Het is beuken om hier door te komen, maar na de deze beproeving kom ik terug aan de auto bij het station van Thieu.

2 opmerkingen:

  1. Weer een stukje met je meegewandeld (virtueel dan :-)). Was dit overgroeid stuk dan nog van de oude route of is dit alweer het huidige GR-pad?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die laatste foto is van de variante circuit n° 4 huidig traject. Bij de volgende wandeldag kwam ik hier terug langs op weg naar het hoofdtraject. Het weggetje was plots kortgemaaid en volledig vrij. Btw, je kan ook eens niet-virtueel meewandelen als je wil.

    BeantwoordenVerwijderen