zondag 14 december 2014

Etappe 6: van Lozen naar Opitter (22,1 km) [GR 561]

's Morgens vertrek ik met de vouwfiets in de koffer richting Opitter. De zichtbaarheid op de weg is erg beperkt door de mist. Desondanks bereik ik via de gememoriseerde route vlot het centrale plein van Opitter waar ik de auto vlakbij de lokale brouwerij parkeer. Op de vouwfiets fiets ik vervolgens via Bree tot aan de kerk van Lozen. Door de kleine bandjes ben ik toch een tijdje onderweg. Ik leg de fiets vast en pik aan de sluis van Lozen de GR-tekens terug op. Het pad leidt me meteen weg van het kanaal naar een mistig veldenlandschap.


Het traject volgt opvallen veel onverharde weg in tegenstelling tot de geasfalteerde landbouwwegen van de vorige etappe. De mist maakt het ook bijzonder en laat me toe nog eens de wedijveren met Hiroshi Sugimoto (zie GR 126, etappe 3) om ter saaiste foto.


Ik wandel verder tot de Voorste Luismolen, een authentiek plekje. De molenaar is aan het werk en de molen draait in het water van de Abeek.


Dit is een mooi plekje om te eten. Ik zet me wat uit de koude wind en verorber m'n dubbele boterham met kaas en mosterd plus een appel. Een variant van het GR-pad splitst hier af. Ik kies voor het hoofdtraject richting Bree. Na een stukje langs de Zuid-Willemsvaart draait de GR resoluut richting het gezellige centrum van Bree.  Bij het verlaten van Bree verlies ik even de tekens uit het oog, maar vind dan toch de juiste weg. Er komt voor het eerst terug wat reliĆ«f in het landschap en het pad gaat duidelijk omhoog. De zon begint er intussen goed door te komen. Via een mooie boerderij en een veldweg kom ik in het natuurgebied de Itterbeekvallei. Via een knuppelpad kan je het moerassige dal oversteken.


Dit is wel geen GR-traject, maar als grote fan van knuppelpaden kon ik deze oversteek niet rechts laten liggen. Na deze korte zijsprong volg ik het hier drukbewandelde pad tot aan de mooie Pollismolen.


Even verder verlaat ik het pad richting de kerk van Opitter en na het oppikken van m'n vouwfiets in Lozen rij ik terug naar huis na een geslaagde wandeldag.

1 opmerking:

  1. Al heb ik deze GR al meermaals onder de voeten gehad op mijn Dagstappers Limburg, ik kom voorlopig niet verder dan Geel (eerste etappe); geen idee waarom. Moet er toch eens van komen!

    BeantwoordenVerwijderen