zondag 1 februari 2015

Etappe 7: van Opitter naar Eisden (25,0 km) [GR 561]

Ik had de wekker gezet, maar blijkbaar stond hij op maandag en niet op zondag. Met een klein uur vertraging start ik aan de dag. Na het ontbijt en vullen van de brooddoos spring ik in de auto richting Eisden. Ik parkeer op de parking vlakbij het voormalige treinstation en vouw de fiets uit. Via de Zuid-Willemsvaart fiets ik een 19,5 km tot aan Opitter. De wind zit niet mee en m’n benen worden moe door de kleine wieltjes van de vouwfiets. Ik ben blij als ik op het centrale plein van Opitter met kerk en brouwerij aankom. Ik ga richting de Pollismolen en pik daar de GR-tekens terug op. 

Vandaag test ik twee nieuwe spullen: nieuwe wandelschoenen en getten. Het weer is alvast goed voor een test: motregen met af en toe een kleine bui voor de rest van de dag. Ik volg een veldweg aan een bosrand tot ik een routewijziging opmerkt. Deze is echter zeer summier bewegwijzerd zodat ik bij het begin nodeloos op m’n stappen terugkeer omdat ik geen tekens meer zag. Door m’n intuïtie te volgen vind ik alsnog de juiste weg. Tussen de bomen door zie ik een Limburgse caravan.


De GR route wisselt bos en veld af tot bij alweer een watermolen: de volmolen. Een mooie plek om iets te eten.


Na de bochtige routewijziging volgen enkele lange rechte stukken. De regen maakt het af en toe tot een modderparcours.


Aan de plek Driepaalhoeve krijg ik last met een loslopende hond. Na een 200-tal meter laat hij me eindelijk met rust. Ik vervolg de veldweg tot hij afdaalt in het Dilserbos. Na het oversteken van een drukke baan komt het domein van Connecterra in zicht. Het gaat hier af en toe goed op en neer.


Toegang tot de terrils is betalend blijkbaar en de GR gaat langs de afsluiting zonder dat ik ergens een goed uitzicht krijg op de terrils. Ik ben teleurgesteld. Waar de omheining ophoudt, trek ik m’n stoute schoenen aan en ga richting de enige niet publiek toegankelijke terril. Ik begrijp nu waarom deze oude terril de Vesuvius van Eisden genoemd wordt… wauw!!!


Nog een stukje lang een voormalige spoorweg en ik kom aan het stationnetje waar m’n auto staat. Vouwfiets terug oppikken in Opitter en dan alles te drogen hangen in Diest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten