zondag 19 oktober 2014

Etappe 5: van de Achelse kluis naar Lozen (20,2 km) [GR 561]

Uitzonderlijk mooi weer vandaag: 23°C en zon, dat vraagt om een wandeling. Ik parkeer de auto aan de Kerk van Lozen en fiets met m'n vouwfiets naar de Achelse Kluis. Na m'n fiets goed vast te leggen kan ik op stap. Ik sla een veldweg in naast een beek en kijk nog eens achterom door het riet.


Het pad steekt de Warmbeek over via een houten bruggetje. Ik zie enkele schrijvertjes tegen de stroom in springen.


De GR volgt nu een brede bosweg. Ik vind en log onderweg een geocache. In de buurt van het kasteel van Beverbeek (waar ik buiten het toegangsgebouw weinig van zie) wijk ik opnieuw een paar honderd meter af voor een geocache. Net voor ik terug aansluit bij de GR-tekens zie ik op de grond een vreemd tafereel.


Het zijn parende heidelibellen (mannetje is de rode). Ik ga op de grond zitten om het te fotograferen. Terwijl ik nog de juiste instellingen aan het uitzoeken ben om hier een mooie foto met de juiste scherptediepte van de maken, wordt ik bruut verstoord door een hond die die vlakbij m'n hoofd komt blaffen. Weer zo'n baasje dat zijn hond niet onder controle heeft (en er maar op roepen, als hij niet luistert, hou hem dan aan de leiband a.u.b.). Ik slik mijn ergernis in. Het libellenkoppel is gaan vliegen.

Ik ga verder door het bos tot aan een gereconstrueerde grafheuvel uit de laatste bronstijd. Hier splitst een variante af. Ik kies voor het hoofdtraject dat via enkele asfaltwegen tot het centrum van Hamont leidt. Onderweg eet ik een bakje aardbeien vanuit een automaat van een lokale aardbijenkwekerij. Op het centrale plein van Hamont leer ik bij waarom dit de kaarsenstad wordt genoemd via een derde geocache. De GR verlaat Hamont via het station (sinds kort terug in gebruik voor reizigersvervoer). en loopt dan over geasfalteerde wegen langs wat lintbebouwing en enkele boerderijen. Dit stuk kan me maar weinig boeien. Aan het Kempens kanaal komen variante en hoofdroute terug samen. De bomen langs het jaagpad tonen hun mooie herfstkleuren.


Na een stuk jaagpad maakt de GR een lus door het mooie natuurgebied lozerheide. 


 Even opletten dat ik niet bots met enkele opvliegende zwanen...


... en dan de baan en het de sluis over om de auto terug te vinden bij de Kerk van Lozen. Net wanneer ik richting de Achelse Kluis rijdt, gaan de regensluizen wagenwijd open. Ik pik m'n vouwfiets op en rij naar het huis. Het weekend zit er alweer op voor een nieuwe te drukke werkweek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten