zondag 5 oktober 2014

Etappe 4: van Borkel naar de Achelse kluis (20,9 km) [GR 561]

Het werd tijd om nog eens een etappe op de GR 561 te ondernemen. Volgens de weervoorspelling gaat het een dag met zon en lichte bewolking worden. Wanneer ik met de auto richting Borkel vertrek is het echter grijs. Dat late ochtendgrijs zal straks wel optrekken, denk ik. Wanneer ik omstreeks 09:45 de auto aan de oude molen van Borkel parkeer, is het echter aan het regenen. Het zal een grijze motregenachtige dag worden waarop de zon zich niet laat zien.

Ik laat het niet aan m'n hart komen en ga op weg. Enkele bloemenvelden geven wat kleur aan deze grijze dag.


Na enkele velden steekt de GR de baan naar Borkel over en trekt een bos in. Een populair bos bij mountainbikers zo blijkt. Ik bereik de bosrand en trek natuurreservaat de Malpie in, één van de mooie heidelandschappen in deze streek.


Al ziet alles er een beetje grijs uit vandaag. Ik doorkruis de heide via een leuk bruggetje tot vlakbij de Dommel. Een eind verder gaat heide terug over in bos en na twee vijvers bereik ik de Venbergse molen. Bij mooi weer zal hier wel wat volk op het terras zitten, maar vandaag is het leeg. Ik los een korte geocache op en ga dan weer verder. Na deze molen op de Dommel volgt een oninteressant stuk door de Valkenswaardse buitenwijken dat me leidt tot aan het centrale marktplein. Het plein staat echter vol met auto's (tweedehandsbeurs ofzo?) dus ik trek gauw weer verder. De richting van het pad keert nu om: in plaats van naar het noorden loop ik nu gemiddelde zuidwaarts richting Lanaken waar de GR 561 samenkomt met de GR 5. Na opnieuw wat bebouwing kom ik in het Leenderbos. Ik maak gebruik van een zandhoop om wat zicht te krijgen op de omgeving.


Met een beetje geknoei met de camera-instellingen lijkt het bijna een zonnige zomerdag. Ik wandel verder tot aan schuilhut Bruggerdijk. Eindelijk een droge bank om een laat middagmaal te verorberen. Terwijl ik zit te eten komt een ouder koppel een geocache zoeken. Discretie bij het geocachen is duidelijk iets van de verleden tijd. Ik doe alsof m'n neus bloed.

Na het eten wandel ik verder door heide en bos. Niet ver van de Achelse kluis staat een klein houten uitzichtplatform.


Ik wandel verder tot aan de Achelse kluis pal op de Nederlands-Belgische grens. Op deze plek verlaat ik  de GR en wandel ik terug tot aan m'n auto in Borkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten