zaterdag 3 mei 2014

Etappe 6: van Anseremme naar Houyet (27,4 km) [GR 126]

Het wordt een gewoonte intussen, de autorit naar Gembloux in de vroege ochtend. Ik parkeer aan het station en laad m’n rugzak voor een leuke tweedaagse. De NMBS brengt me vlot tot in Anseremme. Ik verlaat het station en volg een pad langs de maas. De zon schijnt al volop, het ziet er naar uit dat het een mooie dag gaat worden.
 
Via een kleine jachthaven en sportterrein verlaat de GR het jaagpad en trekt langs een aangename bosweg naar de indrukwekkende Rochers de Freyr, bij rotsklimmers welbekend. Ik vergis me echter en sla voor de rotsen af in plaats van erna. Ik heb snel door dat ik niet goed zit, ik glij weg op de steile helling, maar met m’n zware rugzak is terugkeren geen optie.  Zwoegend van boom tot boom raak ik de helling op. Eens boven geniet ik even van het uitzicht, maar dan wil ik echt wel weten waar ik fout zat. Ik vind de tekens terug en volg ze opnieuw naar beneden. Onderweg zie ik de eerste klimmers van de dag.


Eens terug beneden aan de maas zie ik m’n fout in en ga ik terug naar boven, ditmaal via de juiste weg. Oef, het heeft veel zweet gekost, maar dit is rechtgezet. Terug boven zet ik me even neer om bij te tanken.


Beneden ligt het kasteel van Freyr met z’n mooie tuinen. Na een klein stukje boven de maas daalt de GR terug af naar enkele weiden. Via draaipoortjes steek ik de weiden over, door een troep koeien. Via een bosweg overwin ik wederom enkel hoogtelijnen tot aan een smal pad met aan de rechterhand de golvende velden van de Condroz en aan de linkerhand de steile insnijding van de Maas. Na enkele veldwegen, leidt de GR me via een brede bosweg de vallei van de Lesse in. Aan het einde van deze weg duikt plots het kasteel van Walzin op. Ik ben onder de indruk.
 

Via een spoorbrug steek ik de Lesse over! De GR begint aan een lange en langzame klim tot aan een mooi uitzichtpunt over de Lesse. Tijd om even te eten terwijl onder mij de kajaks voorbij glijden.


Na het dorpje Furfooz daalt de GR terug af naar de oever van de Lesse. Tijdens de afdaling maak ik een kleine zijstap naar een indrukwekkende put van een ondergrondse zijtak van de Lesse. Eens beneden volgt de GR een leuk smal bospad vlak naast het water. De GR blijft nu voor lange tijd de meanderende Lesse volgen tot aan Houyet. Het staat vol met wilde bloemen naast het pad. Ik herken nog het daslook van op het Krijtlandpad. Sporadisch is er een trapje en op één plek een kleine ladder.


Op een kilometer of twee voor Houyet ligt het verlaten treinstation dat hoorde bij het hoger liggende voormalige koninklijk kasteel. Ik had deze plaats graag eens verkend, maar er staan auto’s en ik hoor lawaai dus wandel ik maar verder. In Houyet zet ik m’n tentje op de plaatselijke kamping. Het is zes euro voor één nacht en ik koop er nog een jeton bij om te douchen. Echt rustgevend is het er niet want vlakbij staat een kermis met onder meer botsauto’s en de bijhorende luide muziek. Gelukkig gaat het geluidsniveau na 10 uur heel wat stiller zodat ik goed kan slapen.

5 opmerkingen:

  1. Hele mooie reportages. Prijs jezelf gelukkig dat je zulke lange afstanden kan lopen ;-) De 27 km van eergisteren zitten nog serieus in mijn botten (vooral pezen). Groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een hele mooie. Dat uitzichtpunt vanaf Les Aiguilles waar je de kajaks diep onder je ziet passeren is één van onze favoriete plekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @guidowke: om mijn benen ben ik heel erg dankbaar :)

    @LuMaj: Een erg mooi uitzichtspunt inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik je zou graag wat informatie willen vragen. We gaan met een groepje van 3 vrouwen deze zomer deze wandeling ook doen. Ik heb de topogids GR126 aangeschaft maar is enkel nog franstalige versie te verkrijgen. Daarom had ik graag geweten of de route goed bewegwijzerd is en we op die manier onze plan kunnen trekken? Alvast bedankt, en uw foto's hebben er me alleen maar meer goesting voor doen krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De route is goed bewegwijzerd zoals je van een GR mag verwachten. Bij de plek waar ik misgelopen ben, had ik enkel iets verder moeten kijken dan m'n neus lang is. Daarnaast heb je nog altijd de kaarten in je topogids. Voor een lijstje met vaak voorkomende Franse woorden in routebeschrijvingen kan je bijvoorbeeld eens kijken op http://www.wandelwereld.be/jvanmeir/jan.nsf/www/woordenlijst.html . Zelf heb ik vorig weekend een tocht met Franstalige topogids afgelegd en dat gaf geen problemen.
    Veel wandelplezier!
    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen