maandag 21 april 2014

Etappe 5: van Godinne naar Anseremme (25,2 km) [GR 126]

Opnieuw rij ik in de vroege ochtend van Diest naar Gembloux. Ditmaal geen problemen met gemiste overstappen: een trein brengt me rechtstreeks tot aan Godinne. Ik laat al gauw het dorpje achter me en volg de GR-tekens het bos in. Na het overwinnen en terug afdalen van de eerste hoogtelijnen kom in aan de ingang van een verlaten spoortunnel.


Deze tunnel is een restant van de voormalige spoorlijn L128 Yvoir-Ciney. Een deel van deze spoorlijn wordt vandaag de dag als museumlijn gebruik. Hier kan je door de 1175 m lang tunnel (°1906) tot aan Yvoir stappen. Ik loop een stukje de tunnel in. Hij lijkt nog in goede staat, maar waarschijnlijk komt het door m’n nieuwe job dat ik me plots zo naakt voel zonder veiligheidshelm.

Na het oversteken van het riviertje Bocq gaat de GR terug steil omhoog. Boven krijg ik een mooi zicht op de omgeving.


De GR trekt verder via het dorpje Évrehailles naar Houx. Onderweg ligt de ruïne van Poilvache op een indrukwekkende rots boven de maas. Een bezoekje is niet gratis, maar voor die €3 ga ik het niet laten. 


Na Poilvache daal ik terug af tot aan de oever van de maas. Via het Bois Wuilmotte zoekt de GR terug de hoogte op. Voorbij Awange merk ik een kleine trajectwijziging op, zonder problemen. Na enkel veldwegen passeert de GR het terrein van een steengroeve.


Ik wijk even van het pad af om een kijkje te nemen. Meer dan een gat in de grond en wat bulldozers en graafmachines valt er echter niet te zien.

Na de steengroeve leiden de wit-rode streepje me voorbij de abdij van Leffe. Het overbekende bier wordt elders gebrouwen. Na een saai stukje langs een drukke baan, klimt de GR naar boven richting de citadel van Dinant. Veel krijg ik echter niet te zien van de citadel, enkel het ronde monumentje aan de achterkant. Hier kom ik vier andere stappers tegen. Vlamingen die hun pensioentijd vullen met wandelen en zelfs al tot compostelle zijn gewandeld. Na een praatje te hebben gemaakt scheiden onze wegen even voorbij de oude telefrik want ik heb nog een trein te halen in Anseremme.

Op een uitzichtspunt werp ik nogmaals een blik achterom richting Dinant.

Het begint te regenen wanneer ik terug afdaal naar de maas aan de voet van de Rocher Bayard. Via de oever wandel ik verder naar Anseremme.


In Anseremme neem ik de trein tot Dinant, daar stap ik over op een trein naar Gembloux om ten slotte terug tot Diest te rijden. Het einde van een erg geslaagde etappe op de GR 126.

2 opmerkingen:

  1. Die oude spoortunnel herinner ik me niet, maar voor het overige komen de beelden en beschrijving van een mooie GR 126 etappe vlot terug. Stevig tochtje want met het reliëf in die streek zijn 25 km niet niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De GR loopt over de tunnelingang heen, dus je hebt er waarschijnlijk wel op gestaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen