zondag 13 april 2014

Etappe 4: Floriffoux naar Godinne (30,5 km + 7,8 km dankzij de NMBS) [GR 126]

Vroeg opstaan want vandaag vertrek ik vanuit Gembloux. Ik kom tijdig aan met de auto, kan vlot parkeren vlakbij het station, koop m’n treinticket en dan zie ik op het scherm dat m’n trein 15 minuten vertragen heeft. Daardoor mis ik in Namen tot mijn grote frustratie op een haar na m’n aansluiting naar Floreffe. Op de volgende trein is maar liefst 2 uur wachten. Leve de NMBS.

Ik besluit om niet bij de pakken neer te zitten en ga dan maar te voet vanaf het station van Namen tot in Florrifoux. Na anderhalf uur en een kleine 8 oninteressante kilometers kan ik terug aansluiten bij de GR126. Het is intussen al 10:30. De GR volgt initieel een mooi pad met zicht op de Sambervallei.  Ondanks het late uur hangt er in de verte toch nog een waas ochtendgrijs.


Bij Flawinne daal ik af en steek de Samber over. Het gaat al snel terug naar boven via een bosweg. De GR komt er niet langs, maar een weinig verder ligt het fort van Malonne.  Het fort is niet toegankelijk voor publiek. Het enige wat ik te zien krijg is de verzonken toegangsweg en  daarachter een diepe droge gracht.


De volgende kilometers tot aan het uitzichtspunt over Profondeville zijn tamelijk teleurstellen voor een GR traject ten zuiden van Samber en Maas: veel te veel asfalt en bebouwing. Af en toe is er een klein mooi stukje zoals deze velden vlakbij Cabaca


Of de vreemde rode kleur van dit veld vlakbij de ferme de l’aquisse (ik dacht eerst dat het aan m’n zonnebril lag die alles geler en warmer maakt, maar een klein beetje de kleurverzadiging van m’n camera openzetten had krak hetzelfde effect).


Uiteindelijk volgt dan toch het eerste prachtige zicht over de Maasvallei.


De afdaling is stijl met een pak wortels van omgevallen bomen. Daarna volgt de GR een rustig bospad parallel aan de hoogtelijnen. Aan het gehucht Rivière sta ik op de kade langs een stuw op de Maas. Na slechts een paar honderd meter gaat het opnieuw naar boven met een korte klim tot aan het uitzichtspunt  Les sept Meuses. Het uitzichtspunt wordt ontsier door een Brasserie voor chique volk, maar als je een hondertal meter daarvoor een wegje naar links volgt kom je aan een “springplank” voor parapente met hetzelfde mooie uitzicht.


De GR daalt terug af en steekt de Maas over aan Godinne. In het station neem ik de rechtstreekse trein naar Gembloux vanwaar ik rustig weer naar Diest kan tuffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten