zaterdag 10 augustus 2013

Etappe 7: van Argendaal naar Menen (18,9 km) [GR 5A]

Misschien kan ik na m'n doctoraat iets in de logistieke sector gaan doen. 's Avonds moet ik in Oordegem zijn (ergens langs de baan Gent-Aalst) voor een verassingsverjaardagsfeestje, maar ik wil ook gaan wandelen zonder daarvoor een pak extra kilometers te doen met de auto. Uiteindelijk ging de heenreis als volgt. Eerst met de auto tot aan het station van Melle, daarna met de trein via een overstap in Gent naar Kortrijk en dan met de bus tot aan Argendaal.
 
Het is een korte wandeltocht vandaag want ik wil het “suprise!” moment van vanavond natuurlijk niet missen he! Omdat ik vroeg vertrokken ben en alles op rolletjes is verlopen heb ik tijd zat. Tijd die ik kan gebruiken om nog eens achterom te kijken bij het startpunt


– je ziet duidelijk nog de contouren van de Kluisberg- en tijd die ik kan besteden aan het fotograferen van vlinders.


Deze Atalanta zit zich op te warmen in de ochtendzon. De eerste meters van het pad zijn meteen bij de mooiste van vandaag tot aan de bebouwing van Bellegem. In Bellegem dient een eerste routewijziging zich aan. Ik had wéér eens niet gecheckt op de website en loop al even fout om daarna terug te keren naar de Kerk van Bellegem en de juiste richting uit te gaan. Het nieuwe traject leidt me over een oude trambaan(?) tot het dorpje Rollegem (ja, elk dorp eindigt hier precies op “-gem” of op “-beke”). 


De GR-markering is hier even onduidelijk, maar je moet dus richting de kerk. Bij het verlaten van de buitenwijk van Rollegem, stemt het GR traject terug overeen met m'n topogids. Ik doorkruis enkele typisch Vlaamse maïsvelden en denk even terug aan Mexico vorig jaar (bij elke maaltijd was er wel iets op basis van maïs).


Velden en verspreide bebouwing blijven zicht afwisselen. Ik wandel voorbij de molen van Zevenkoten en zie iets verder nog een niet-zo-gehakkelde Gehakkelde Aurelia.


Vlakbij een spoorlijn volgt een tweede significante routewijziging. Ik heb niet veel aan m'n topogids vandaag, gelukkig zijn de markeringen voor een oplettend oog goed te volgen. Ik passeer een monument voor de Vlaamse arbeiders die indertijd de kost moesten gaan verdienen in Noord-Frankrijk omdat er hier geen werk was en steek daarna de E17 over. De GR kabbelt rustig verder tot aan de Leie. Er passeren hier heel wat boten en op het jaagpad hoor ik het eerste Frans (de grens met Frankrijk is dichtbij).


In de berm van het jaagpad vliegt een Icarusblauwtje. Wat een mooie vlinder, die felblauwe kleur en zo fluffy!


Ondanks m'n getreuzel kom ik een uur voor op schema in Menen aan. Ik loop even door het centrum. Omdat Menen me op het eerste zicht geen interessant stadje lijkt, neem ik de trein naar Kortrijk. In Kortrijk stap ik over richting Gent en daar stap ik over op een trein naar Melle. In Melle fris ik me op met het water, zeep, washandje en handdoek die ik voorzien had en kleed ik me om achter de auto. Ik kan toch niet vuil en bezweet aankomen op dat feestje he. Omdat ik nog steeds flink voor op schema lig, haal ik m'n nieuwe liefde uit de auto: een knalrode vouwfiets (btw, heeft er nog iemand stickers van Ferrari?). Tijd voor een fietstochtje over het jaagpad en misschien kom ik onderweg nog wel de beroemde man van Melle tegen voor een goeie pint en een diepgaande discussie over existentiële eenzaamheid. Hopla, fiets terug in de auto, even eten en dan naar dat feestje. Deze GR-dag zit er weer op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten