zondag 4 augustus 2013

Etappe 6: van Ronse naar Argendaal (30,5 km) [GR 5A]

Het werd stilaan tijd dat ik eens een vervolg breidde aan deze GR. De laatste etappe dateerde immers al van november vorig jaar. Rond half zeven tuf ik op m'n gemakje in moeder's auto over de Antwerpse ring richting Berchem. Daar neem ik de trein van 06:58 naar Gent-Sint-Pieters waar ik overstap op de trein naar Ronse. Ik probeer me te concentreren op het landschap dat buiten voorbij flitst. Vlakbij zit immers een man met een cliché Amerikaanse dansfilm op z'n laptop en zodra ik de beelden zie en het geluid hoor verander ik instantaan in een misantroop.

Om tien voor negen stap ik het perron van Ronse op. Omdat ik vind dat het GR-traject Ronse een beetje onrecht aandoet, maak ik eerst nog een omweg door het centrum en langs het Museum voor textiel a.k.a. Must.


Aan de rand van Ronse vind ik de GR tekens terug die me algauw langs een stijgende weg het dorp uitleiden. Boven staat de kapel Wittetak, oorspronkelijk gebouwd door de Ronsenaars in de 17de eeuw om bescherming af te smeken nadat de bevolking was gehalveerd door de pest. De huidige kapel dateert van 1891.

Wat me opvalt is dat ook op deze tocht de vlinders weer massaal aanwezig zijn. Ik leer weer enkele vlindernamen bij. Kan je op basis van de foto de naam van de volgende raden? 


Inderdaad, dat heb je goed gezien: een Distelvlinder. De GR volgt nu een tijdje kronkelende asfaltwegen richting de Knokteberg. Hopelijk wordt het geen asfaltwandeling vandaag, het is immers nu al heet.


Bij de stijgende weg naar de Knokteberg krijg je een eerste mooi uitzicht op de streek. Waar de voorbije kilometers het nog muisstil en rustig was wordt het stilaan druk richting de Kluisberg: wielertoeristen, groepjes joggers, mountainbikers, een reeks deux-chevauxtjes en een grote chirogroep met megafoon. Ondertussen wandel je hier pal op de taalgrens. De GR 123 Tour du Hainaut Occidental komt zich dan ook even bij de GR 5A vervoegen. In het bos op de Kluisberg voeg ik nog een nieuwe vlinder aan m'n verzameling toe, een Landkaartje in zijn zomerkleed.


Na de wandelboom op de Kluisberg (nog 155 km tot De Panne) daalt de GR stilaan terug af. Waar de bomen het zicht niet meer verhinderen, maak ik tijd voor wat sluikreclame.


Beneden zet de GR koers naar de Schelde via de bedding van een voormalige spoorweg die Kortrijk met Ronse verbond (lijn 83). Bij een brugje klimt de GR uit de sleuf van de oude spoorweg. Ik zie de scheldebrug bij Avelgem uit bekende boek 'De teleurgang van de Waterhoek' van Stijn Streuvels. Het is niet meer de oorspronkelijke brug, daar hebben beide wereldoorlogen goed voor gezorgd, noch de brug uit de verfilming “Mira”, die staat in Hamme. Het is echter wel een op-en-top Belgische brug: een Vierendeelbrug genaamd naar de Leuvense ingenieur en professor Arthur Vierendeel. Na een testopstelling in Tervuren, werd de eerste functionele Vierendeelbrug gebouwd in 1904 in … Avelgem! Wat de Vierendeelbrug onderscheid van andere bruggen uit die tijd is de afwezigheid van diagonalen. Arthur Vierendeel vond daarom zijn ontwerp esthetischer dan andere bruggen. De toenmalige bruggen waren typisch opgebouwd uit een vakwerk van driehoeken zoals het frame van je fiets of zoals bij een hoogspanningspyloon. Een Vierendeelbrug bestaat uit vierkante elementen die via massieve verbindingen aan elkaar verbonden zijn omdat deze verbindingen meer krachten moeten kunnen opvangen dan de conventionele vakwerken van die tijd. Buiten België (en Congo) heeft de Vierendeelbrug weinig succes gehad, daarom dat dit een op-en-top Belgische brug is. De tweede wereldoorlog heeft een groot aantal Vierendeelbruggen vernield, maar je vind ze in België vaak nog als spoorwegbrug.


Na de brug volgt de GR een tijd het werkelijk bloedhete jaagpad langs de schelde. Een stoet deux-chevauxtjes en een lange karavaan motorijders had ik al gezien vandaag, maar wat nu... een groep ligfietsers. Hoe cool is dat! En snel dat die gaan, ik ben maar net op tijd met m'n fototoestel.


De GR verlaat de Schelde om opnieuw de oude spoorwegbedding van lijn 83 te volgen. Vlakbij het Milleniumbos eet ik op een bank m'n boterhammen op, het is immers al half twee voorbij. De GR blijft nu voor lange tijd het traject van de voormalige spoorlijn volgen. Ik vind oude spoorlijnen altijd interessant, al wordt ik na anderhalf uur het liedje in m'n hoofd “Look at me I'm a train on a track, I'm train, I'm train, I'm a tchoeke train, yeaaah” (een mengeling van deze versie en deze versie) ook wel beu :)


Ondertussen merk ik dat de lokale taal danig begint te veranderen. Ik versta niet goed meer wat sommige mensen zeggen. Het lijkt voor mijn ongeoefende oren sterk op het taaltje van Flip Kowlier. In de berm weer een nieuwe vlinder, een Oranje Luzernevlinder (zie die tong!).


Het laatste stukje van lijn 83 is de moeite waard, met zowaar een stukje knuppelpad. De volgende waterloop die moet gekruist worden is het kanaal Kortrijk-Bossuit. Eerst het nieuwe verbrede kanaal en daarna het oude via de Sint-Pietersbrug.


De mensen die je ziet op de brug zijn schildpadden aan het tellen. Het stikte er immers van. Op het eerste zicht zag ik er al zeven liggen zonnen op de bladeren van de waterplanten. Blijkbaar heb je die schandalige situatie dus niet enkel rond de forten van Antwerpen.

De GR vervolgt zijn weg op een heuvelkam. Onderweg zie ik de Ter Klare molen, maar ik raak niet in de buurt voor een foto want het ligt op het terrein van een bedrijf dat gasflessen verkoopt. Om 17:12 kom ik aan op de Doornikse steenweg. M'n bushalte ligt nog anderhalve kilometer verder. De bus vertrekt om 17:26. Ik heb dus de keuze: wandelen, rustig iets gaan drinken en een uur later de bus nemen of alles in de rugzak doen en het op een lopen zetten. Ik kies voor het laatste (wat doe ik mezelf toch weer aan) en ik raak net op tijd, maar kletsnat van het zweet, aan de bushalte. Eindelijk hebben de looptrainingen die ik startte in januari gerendeerd. Buslijn 16 brengt me tegen 17:40 naar het station van Kortrijk waar mijn rechtstreekse trein naar Antwerpen-Berchem al klaarstaat. Na een vermoeiende treinreis dankzij een verwend kind komende van Plopsaland in het zitje vlak voor mij, spring ik terug in de auto om op de rustgevende muziek van Radio Nostalgie naar Leuven te cruisen. Opnieuw een geslaagde wandeldag op een Vlaams traject dat niet gaat vervelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten