zaterdag 19 januari 2013

Etappe 3: van Brasschaat naar Wommelgem (21,7 km) [GR 12]

Opnieuw een etappe door bekend en bijgevolg iets minder interessant gebied. Gelukkig is er de sneeuw om toch een bijzondere toets te geven aan deze dagwandeling. Ik pik de draad terug op aan het kasteel van Brasschaat en volg de GR-tekens door het Peerdsbos.

 
Via een brug kruist de GR de E19 en de koker van een hogesnelheidslijn bedekt met zonnepanelen. Beneden loop ik even verkeerd. Ik was het park Vordenstein al binnegelopen, maar je moet een bocht van 180° maken voor een smal paadje langs het talud van de brug. Ik begrijp niet goed dat het GR traject hier kiest voor een rechte bosdreef parallel aan de autosnelweg in plaats van door het mooie park Vordenstein. Via een sportterrein en een druk kruispunt met de N115 bereikt de GR het kanaal Dessel-Schoten.


De GR volgt nu geruime tijd het kanaal richting Wijnegem. Aan Schoten is er een trajectwijziging. Ik heb weer niet op voorhand de trajectwijzigingen bekeken op de GR-website en raak de tekens na een paar straten kwijt. Dan maar via het oude traject verder tot aan het Albertkanaal. De tekens zijn nog zichtbaar. Op een bankje aan sluis 10 eet ik m’n boterhammen op. Er komt een groep GR(?)-wandelaars voorbij die vragen of het niet te koud is om buiten te eten en dat even verderop een café is waar ze net gegeten hebben. Zolang ik met m’n rug naar de wind zit valt de koude echter best mee.

De Hoogmolenbrug zet me het Albertkanaal over. In de verte ligt het Filiaal van de Hel. Via een stukje bos kom ik aan het Kasteel Ertbrugge. Zoals meestal vind ik ‘kasteel’ een overdreven naam voor wat ik eerder een landhuis of villa zou noemen. Via een stukje stedelijk Deurne bereikt de GR al een volgende ‘kasteel’: het Kasteel Rivierenhof.


Na een mooie doorsteek van het park Rivierenhof, gaat de route de E313 onderdoor richting Fort 2. Ik moet rondgaan want de veldweg die de GR normaal volgt is afgesloten door werken. Tussen Fort 2 en Wommelgem krijgt de ijskoude wind vrij spel over de velden. Ik zie onderweg voor de eerste maal het verkeersbord dooRlopende weg. Eigenlijk is de sticker hier wel overbodig gezien het onderbord.


Met de kerktoren als baken, gaat de GR verder naar het centrum van Wommelgem. Even later wordt ik op het kerkplein opgepikt door de ouders.

2 opmerkingen:

  1. Weer een stukske verder op GR 12.
    Benieuwd wie allemaal weet wat je bedoelt met 'Filiaal van de Hel' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zou parate kennis moeten zijn, maar m'n collega van uit de Limburg heb ik het al mogen uitleggen :)

    BeantwoordenVerwijderen