zaterdag 29 december 2012

Etappe 2: van Zandvliet naar Brasschaat (24,2 km) [GR 12]

Het was lang wachten op een dag zonder zware bewolking en regen tijdens deze erg sombere eindejaarsperiode. Vandaag eindelijk een vrij mooie dag: tijd voor een nieuwe etappe over de GR 12. Het traject van vandaag loopt zowat door m’n achtertuin en is dus heel bekend terrein voor mij. Eerst ontdekte ik de streek ten noorden van Antwerpen via de fietsknooppunten, wat later alle interessante en minder interessante plekjes via geocaching en vandaag nu dus ook via de GR 12. Wandelen zonder verassingen vandaag dus, maar na al het binnenzitten had ik echt nood aan een stevige wandeling.

Vertrekken doe ik terug in Zandvliet waar de GR meteen de grens naar Nederland weer oversteekt. Ik zie ook enkele stickers van de Via Brabantica, maar de GR tekens verlaten algauw deze Compostellaroute die linea recta naar Antwerpen voert.



Wat volgt is enkele mooie onverharde kilometers bos die me terug doet denken aan de mooie vorige etappe. Er wonen hier zelfs nog enkele reuzekabouters.


 Vlak voor het kasteel Ravenhof duikt de GR 12 definitief de Nederlands-Belgische grens over.


Een klein stukje woonwijk leidt naar het Antitankkanaal dat de GR geruime tijd volgt tot aan het fort van Ertbrand (waar je niet veel van te zien krijgt). Onderweg staan enkele mooie sluisbunkers die dienden om het waterniveau te regelen.


Ik kom nog enkele bekende geocachers tegen. Even een babbel gemaakt over geocaching en mijn nieuwe hobby lange-afstands-(GR)-wandelen getoond.

Tussen het fort van Ertbrand en het natuurgebied Klein Schietveld volgt de GR jammer genoeg een spuuglelijk traject door een villawijk. Kandidaten spotten voor Ugly Belgian Houses  is zowat het enige dat je hier kan doen. Ik stap dan ook vlug door.

De waarschuwing voor modderige wegen in de topogids is geen understatement na de voorbije regendagen.


Het volgende stukje bospad staat onderwater en een zwaar voertuig heeft de overige niet ondergelopen grond kapot gereden, maar ik raak er uiteindelijk zonder natte voeten door. Vanaf het fort van Brasschaat is de weg terug goed begaanbaar.


Ik zie per toeval op de achterkant van een verkeersbord dat hier een variant van de GR 12 toekomt langs het antitankkanaal vanuit het westen. Nochtans vind ik dit traject niet in m’n topogids (uitgave 2002)? Opnieuw een mysterie na de plots veranderde afstand tot Parijs vorige etappe.

De GR volgt opnieuw een stuk antitankkanaal tot aan domein De Inslag, mij bekend van een van de zeer originele multicaches van Corke. Na opnieuw een klein stukje woonwijk bereik ik het park van Brasschaat.


Aan het kasteel van Brasschaat houd ik deze laatste tocht van 2012 voor bekeken.

1 opmerking:

  1. Hey, toevallig ben ik vorige zaterdag ook een stuk van dat traject gegaan. De situatie in het Klein Schietveld was nog even avontuurlijk. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen