zaterdag 16 februari 2013

Etappe 4: van Wommelgem naar Lier (22,2 km) [GR 12]

Na de vorige twee etappes via carpooling het begin en eindpunt te hebben bereikt, gaat het vandaag opnieuw volledig via het openbaar vervoer. Ik stal m'n fiets aan de Rooseveltplaats en vandaar brengt de bus van lijn 420 me tot vlakbij de kerktoren van Wommelgem. De GR tekens leiden me na twee straten al richting open veld. Een teken dat we eindelijk ontsnapt zijn aan de greep van de Antwerpse voorsteden. Ik kom voorbij een geocache waaraan ik nog goede herinneringen heb (GC2TCCM). Indertijd nog op het frame van m'n fiets moeten gaan staan om bij de ammobox te raken. Hij hang er nog steeds en ik zie dat de vorige cachers enkele hulpmiddelen hebben aangebracht.

Na een drietal kilometer volgt het eerste stukje bos op deze dagetappe: het Zevenbergbos. Ook dit bos is me bekend van een intussen gearchiveerde multicache. Ik volg verder de rood-witte tekens doorheen Ranst richting Broechem. Plots kom ik op een golfterrein terecht. Oei, zit ik nog wel juist? De GR-tekens beamen dat ik het golfterrein mag oversteken. Vlakbij ligt het kasteel Bossenstein.


Eens voorbij Broechem gaat de tocht doorheen uitgebreide boomgaarden tot aan Emblem waar ik achtereenvolgens het Netekanaal en de Kleine Nete oversteek. Aan een bank op de Netedijk verorber ik m'n boterhammen. Dankzij m'n geocaching-ervaring weet ik dat er nog een mooi gebied van heide en natte bossen volgt van hier tot Lier. Het eerste natuurgebied dat de GR kruist is de Kesselse heide.

 
Niet veel verder passeert de GR het fort van Kessel, een onderdeel van de Antwerpse fortengordel net zoals fort II op de vorige etappe.


Na de doorsteek van Kessel slingert de GR zich terug richting Kleine Nete en volgt het jaagpad op de dijk naar Lier.


In de buurt van Lier besluit ik om nog enkele eenvoudige geocaches te proberen daar er nog genoeg tijd over is. Een eerste kan ik niet vinden (GC3WJTD), maar de tweede lukt wel (GC3KRWA). Na nog een kort stukje Klein Nete bereikt de GR de eerste huizen van Lier. Ik verlaat de GR en via de vesten bereik ik het station na een afwisselende tocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten