zondag 1 juli 2012

Etappe 9: van Hasselt naar Zutendaal (34,5 km) [GR 5]

Een langere etappe vandaag dus vroeg opstaan. Om 07:05 vertrekken er in Leuven twee treinen richting Hasselt, de ene rechtstreeks, de andere met een overstap in Aarschot. Ik kies voor de laatste om 10 minuten sneller te zijn, maar net als de deuren dicht gaan roept de treinbegeleidster om dat er een persoonsongeval is gebeurd en de trein beperkt wordt tot Aarschot. Had ik dat nu twee minuten eerder geweten, dan had ik nog de andere trein kunnen nemen. In Aarschot zijn er bussen richting Antwerpen, maar over Hasselt wordt niets vermeld. Aan het loket weet men mij te vertellen dat er nog een trein richting Hasselt zou komen over 35 minuten. Het valt gelukkig nog mee want na 20 minuten gaat een andere gestrande trein naar Hasselt en die slaat buiten Diest ook nog eens alle tussenliggende stations over. Uiteindelijk kom ik om 08:10 in Hasselt aan.

Het is nog stil in Hasselt op een zondag om dit uur. Bij mij is Hasselt vooral bekend voor zijn jenever, maar speculaas hebben ze hier blijkbaar ook.


Bij het verlaten van Hasselt valt me op hoe de fietspaden er hier bijliggen als ware het autostrades, compleet met gescheiden rijstroken en vluchtheuvels. Limburg is een echte fietsprovincie, al is precies niet iedereen daar gelukkig mee.


De GR-markeringen leiden me opnieuw naar het Albertkanaal nabij de sluis aan Godsheide. Ik had de grote sluisdeuren wel eens open en toe willen zien gaan, maar er is geen activiteit op een zondag. Zelfs de cocaïnetrafiek moet wachten.

 
Na het kanaal volgt een lang stuk bosgebied met vooral naaldbomen die indertijd massaal geplant werden om hout te hebben voor de mijnbouw. De grond loopt zacht door de naalden. Aan enkele visvijvers zie ik de eerste waterlelies van de dag.

 
Het alternatieve traject dat de stad Hasselt mijdt, komt hier weer samen met het hoofdtraject. Uiteraard sla ik, onoplettend als ik ben, weer eerst fout af. De kortste weg terug wordt versperd door zwanen met jongen dus loop ik iets verder om. Zo heb ik toch iets meer van dit gebied gezien. Het traject passeert nog langs Bokrijk om dan andermaal af te zakken naar het Albertkanaal. Aan de sluis van Diepenbeek, keer ik het water weer de rug toe en gaat het doorheen natuur gebied De Maten richting Genk. Ik raak heel even van het juiste pad af door een verwarrende markering (aan het poortje met de dubbele markering moet je nog gewoon rechtdoor en pas aan de volgende T-splitsing rechtsaf). Ik zie daardoor nog wat meer waterlelies.


De GR-route trekt verder door het mooie heidegebied.

 
Ik zoek stilaan een plek om te eten als ik op een afstand een niet aangelijnde wild blaffende Mechelse scheper zie. Ik besluit om even te vertragen en kan terug verder wanneer hond en baasje een andere weg inslaan. Wanneer ik verder wandel hoor ik plots een vrouw roepen. Ik draai me om en zie die hond met een rotvaart dwars door de heide op me af rennen. Ik draai me om en zet me mentaal schrap. Op enkele meters van zijn doel draait de hond zich om. Lap, mijn fobie voor honden is weeral bevestigd. Ik stap De Maten uit zonder achterom te kijken en kom uit bij een slagmolen.


De tocht gaat verder via het hoofdtraject naar Genk. Het stadscentrum is niet echt de moeite waard. Er staat een file en mensen staan openlijk op straat ruzie te maken waar een auto de weg blokkeert om spullen in te laden na afloop van een rommelmarkt. De route leidt me wel door een mooi park met tal van interessante moderne zonnewijzers. 


Via het domein kattevennen gaat de tocht verder naar Zutendaal. Ik zie er enkele borden van het planetenpad. Ook pluto staat er nog bij, maar omdat ik nog een bus moest halen had ik geen tijd om dat bord neer te halen. Na een klein stukje Wiemesmeer en nog wat groene wegen bereikt de GR-route Zutendaal. De bus komt net voorbij wanneer ik de halte zie, maar gelukkig is de chauffeur toch nog zo vriendelijk om voor mij te stoppen. Na de busrit neem ik in Genk de trein terug naar Leuven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten