zaterdag 21 juli 2012

Etappe 1: van Antwerpen naar Bornem (29,6 + 2,5 km) [GR5A]

Vandaag start ik met een nieuwe GR, de GR 5A ‘Wandelronde van Vlaanderen’. Mijn bedoeling is de verbinding met het eindpunt van de GR 512 te maken en de zee te bereiken. Daarom doe ik tegendraads deze GR tegen de richting van de topogids in en start ik met het Zuidelijke deel.

Omdat ik in de vooravond nog een afspraak heb, vertrek ik ’s ochtends goed op tijd met de fiets naar het centraal station. Ik stal er m’n fiets en om 07:15 vertrek ik te voet richting linkeroever.


Het is niet alleen een mooie vertrekplaats, maar ook praktisch omdat de trein me terug naar dit punt zal brengen aan het einde van de etappe. Het traject dat ik door Antwerpen loop is 2,5 km lang. Via de voetgangerstunnel bereik ik het officiële startpunt.


De GR gaat van start met een stuk langs de schelde en een eerste niet gedocumenteerde routewijziging bij Burcht. De markering is echter duidelijk genoeg om probleemloos de eerste wijziging te overwinnen. Bij Burcht liggen nog enkele leuke kasseiwegen, maar daarna rest er enkel nog asfalt (zo goed als heel deze etappe verloopt over verharde wegen). Het landschap wordt gekenmerkt door weiden en velden en hier en daar een authentieke boerderij, af en toe onderbroken door de stank van varkensstallen. Aan Bazel doet zich het eerste hoogtepunt van deze GR voor: het kasteel van Wissekerke.

 
In het parkje vlakbij de oude hangbrug verorber ik m’n boterhammen. De tocht gaat verder en na een stuk saaie baan bereik ik het interessante dorp Rupelmonde, de geboorteplaats van Gerard de Cremer a.k.a. Mercator. 


Via de Graventoren bereik het traject de Schelde-oevers. Wat volgt is een mooi traject boven op de dijk met zicht op de Schelde aan de ene kant en een dichtbegroeid natuurgebied aan de andere kant. Voor een scheepswerf moet er even een ommetje worden gemaakt. Uit nieuwsgierigheid steek ik de cameralens door één van gaten van de omheining. 


 Vooral schepen kuisen precies.


Net voorbij Steendorp passeert de GR een verlaten steenbakkerij. De schouwen staan nog recht. De tocht gaat verder over de Scheldedijk richting Temse. Bij Temse ligt de laatste brug over de Schelde voor zijn monding (misschien komt daar ooit verandering in door de Lange Wapper of misschien ook niet) en tevens de langste brug van België.


Het oorspronkelijke plan was om hier de trein te nemen, maar ik lig al twee uur voor op schema en de trein is net vertrokken, dus stap ik door tot Bornem. Vanaf de voetgangersbrug heb je een mooi zicht over Temse.


De zon is intussen eindelijk door het wolkendek gebroken en het wordt stilaan warm. Bornem-centrum herken ik nog van de dodentocht enkele jaren terug. Aan het station zie ik nog de bank waar ik na de 100km te voltooien heb uitgepuft terwijl m’n nonkel zijn auto ging halen om me naar huis te brengen. De timing van de trein is perfect. Ik kijk op het bord van de treinregeling en de bel van de overweg gaat al. Het is nu 15:35. Via een overstap in Sint-Niklaas raak ik in een uur in Antwerpen-Centraal. Daar neem ik de fiets terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten