dinsdag 24 juli 2012

Etappe 2: van Bornem naar Dendermonde (25, 6 km) [GR 5A]

Om 09:00 neem ik in Antwerpen-Centraal de trein naar Sint-Niklaas om via een overstap Bornem te bereiken. Deze trein is echter ook de rechtstreekse trein naar Blankenberge en zit goed gevuld met mensen die, net zoals ik, op weg zijn naar de zee. Omstreeks 10:00 kom ik in Bornem aan en pik ik weer aan bij de GR-route aan het ziekenhuis. De route doorkruist een groen gebied rond een afgesneden rivierarm, de Oude Schelde, en het kasteel van Marnix. Dat laatste is echter privédomein en niet zomaar te bezichtigen. Het is al warm, maar de bomen zorgen vooralsnog voor genoeg schaduw.

 
Bij het naderen van Branst wordt de weg erg modderig. De fietser voor mij hebben het niet onder de markt. Tussen Branst en Mariekerke, verandert de ondergrond in zand.


Even verderop staat een infobord: we wandelen over een ‘stuifzandrug’ gevormd door opwaaiend zand uit de droge riviervalleien tijdens de verschillende ijstijden. In Mariekerke eet ik op zeer mooie plaats onder een oude boom aan het kerkje met zicht op de schelde terwijl ik wacht op het veer. Om 13:00 stipt komt de veerman aangewandeld.


Aan de overkant volgt de GR eerst een stukje Scheldedijk. Op de weg naar Moerzeke loopt het traject over enkele oude dijken. Bij een vlak landschap is een dijk al genoeg om een mooi uitzicht te hebben op de omgeving. Dat ze omzoomt zijn aan beide kanten door een bomenrij is vandaag met de loden zon ook een plus.  


Nabij Moerkerke draait de GR terug de Scheldedijk op richting Baasrode. De zon brandt verschrikkelijk. Om Baasrode te bereiken dien je opnieuw een veer nemen. Ik heb pech, het bootje vaart net weg. Een half uur later, om 15:00 vaart het veer heen en weer. 


Vanaf Baasrode gaat het weer even over de hete Scheldedijk om daarna een lange bocht af te snijden door een groener gebied (als is er recent veel gekapt). Vanaf Vlassenbroek volgt de GR voor de laatste keer een stuk dijk tot in Dendermonde. 


Nu mondt de Dender wat verder uit in de Schelde, dit is slechts een oude rivierarm. De GR leidt me doorheen het centrum van Dendermonde.

 
Het is al 17:25 wanneer ik het NMBS-station van Dendermonde bereik. De trein naar Antwerpen via Mechelen van 17:17 heb ik net gemist. Ik neem dan maar de P-trein naar Lokeren om daar over te stappen richting Antwerpen. De trein vertrekt met vertraging omdat de treinbestuurder te laat komt opdagen. Gelukkig heeft de trein naar Antwerpen ook vertraging zodat ik m’n aansluiting niet mis. Die trein zit echter bomvol met dagjesmensen van de kust. Rechtstaan dus. Gooi daar nog een probleem met een spoorwegovergang bij en het is al ruim voorbij 19:00 wanneer ik in Antwerpen-Centraal aankom. Nog een fietstochtje, dan een douche en heel veel aftersun.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten