zaterdag 4 augustus 2012

Etappe 3: van Dendermonde naar Aalst (20,7 km) [GR 5A]

Een korte etappe vandaag om in het ritme van de NMBS-stations te blijven. Na de gebruikelijke fietstocht neem ik in Antwerpen-Centraal de trein van 07:52 richting Kortrijk. Via een overstap in Lokeren bereik ik het station van Dendermonde. De GR trekt algauw de velden in en meandert lange tijd door een aangenaam weidelandschap.


De Dender wordt overgestoken via de stuwsluis van Denderbelle.


Vanaf de dijk heb je een mooi uitzicht over het weidelandschap en de kerktoren van Mespelare die in de verte al zichtbaar is.


Na een stukje Denderoever kiest de GR resoluut voor Mespelare en ik sta algauw op het centrale dorpsplein van dit oude dorpje compleet met schandpaal.


Het stuk tot hier was zeer mooi, maar tussen Mespelare en Gijzegem gaat de GR over de baan samen met de auto’s. Net voor bij Gijzegem steekt de GR opnieuw de Dender over.


Het pad aan de overkant is gedeeltelijk overgroeid met onkruid. Door de dauw worden m’n schoenen en benen ondanks het droge weer toch nog nat. 


Nog enkele veldwegen en een laatste stuk fietspad over een vroegere spoorwegbedding en ik bereik de buitenwijken van Aalst. In het zwembadpark steek ik de verplaatste Duitse noodbrug over die vroeger nog de Dender overbrugde nadat de oude brug bij de aftocht van het Belgisch leger in 1940 was opgeblazen.


Enkele straten scheiden mij nog van het station. Ik neem de trein van 13:33 naar Brussel-Zuid en daar de tweede trein (de eerste was afgeschaft) naar Antwerpen-Centraal. Om 16:00 stipt ben ik uiteindelijk terug thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten