zaterdag 12 mei 2012

Etappe 6: van Olen naar Testelt (27,7 km) [GR 5]

Nu de GR 512 voltooid is gaat mijn aandacht terug volledig naar de GR 5. Het startpunt is te bereiken met de bus vanaf het station van Herentals. Op zaterdag rijdt er echter een bus rechtstreeks van Leuven (lijn 305)  naar de halte Olen basis REME op 100m van de GR zodat ik niet eerst de trein moet nemen. De buschauffeur is er  met haar gedachten niet bij en negeert mijn halte ondanks de bel en het ‘STOP’ licht. Daardoor raak ik pas af de bus in het centrum van Olen wanneer ik vraag de deur open te doen. Om kwart voor tien kan ik aan de tocht beginnen.

Niet veel later wordt ik ingehaald door een sympathiek koppel die hun wandelspieren duchtig trainen. Zij volgen vandaag als training de GR 5 van Grobbendonk tot Zichem. Ik dacht dat de dodentocht van Bornem en de vierdaagse van Nijmegen zowat de enige (extreem) lange-afstands-wandelevenementen waren, maar blijkbaar zijn er veel meer van die tochten. En wat dacht je dan van ‘een centurion’ wandelen: 100 mijl (=160,9 km) in 24 uur! Op sportief vlak is met wandelen dus nog heel wat te doen heb ik vandaag bijgeleerd. Ik hoop maar dat ik hun gemiddelde snelheid vandaag niet te veel naar beneden heb getrokken :) . Bij de abdij van Tongerlo splitsen onze wegen, omdat ik wat foto’s ga nemen.

 
Geen trappist te verkrijgen hier, het abdijbier van Tongerlo wordt immers gebrouwen buiten de abdij in Haacht (en is zodoende geen trappist). Na de abdij duikt de GR twee mooie natuurgebieden in: de bossen van ‘De Beeltjens’ en het moerassige ‘De Kwarekken’. Het is hier aangenaam wandelen. Waar de route de Grote Nete bereikt, verorber ik m’n middagmaal op een bank in de zon. De GR-route volgt de meanderende Grote Nete tot bij het Kasteel de Merode.


Richting abdij van Averbode volgt nog meer bos, het provinciaal domein Hertberg en de bossen van Averbode, enkel onderbroken door het dorpje Blauwberg. De onverharde wegen liggen er goed bij, slechts hier en daar is de weg omgeploegd door paarden. Het is volop lente in het bos.


Bij de abdij van Averbode is niet veel plek om een mooie foto te nemen, het plein wordt immers heraangelegd en is op dit moment een bouwwerf. Het is hier wat drukker en er staan maar liefst vijf wagens die ijsjes verkopen, maar ik kan aan de verleiding weerstaan. De GR verlaat het bos en passeert een merkwaardige kapel in de vorm van een mijnwerkerslamp.


Ik lig flink voor op schema om de trein te halen in Testelt en dus waag ik me hier aan een eerste geocache (GC1BAVE). De GR slingert zich verder langsheen de Demerbroeken naar Testelt. Daar bereik de wandelboom die ik ken van op de streek-GR Hageland. Het losse eindje van de GR 5 is op de kaart eindelijk vastgemaakt aan deze streek-GR. Als afsluiter van de dag beklim ik de Voortberg. Je hebt er een mooi uitzicht op de omgeving.


Daarna is het nog 20 minuten wachten in het station van Testelt voor de trein van 18:03 naar Leuven.

2 opmerkingen:

  1. En Pieter, geef toe: deze etappe komt door prachtig natuurgebied, toch?!? Zelf ben ik er eergisteren nog eens doorheen gefietst. Ik hoop weldra jouw tocht in omgekeerde richting te lopen (van Testelt naar Olen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jep, zeker daar langs de Grote Nete waar ik gegeten heb en daarna zie je het landschap zo veranderen tot het heuvelende Hageland. Rond Averbode zal het in de toekomst nog mooier worden denk ik als de natuur is hersteld van de intensieve beheerswerken.

    BeantwoordenVerwijderen