donderdag 17 mei 2012

Etappe 7: van Diest naar Lummen (17,7 km) [GR 5]

Het stuk GR 5 tussen Testelt en Diest heb ik al afgemaald via de streek-GR Hageland en GR 512 en sla ik daarom over. Het is een korte etappe vandaag, want in één keer de afstand van Diest tot Hasselt overwinnen leek me toch wat te ver (>40 km). 

Vanaf het station van Diest gaat het langs de oude stadswallen naar de wandelboom waar ik in januari nog de inmiddels afgelegde GR 512 startte. De GR 5 gaat doorheen de poort en laat Diest algauw achter zich. Net buiten Diest kom ik een oude man tegen, die me vraagt of hij op de weg naar Schaffen zit. Vroeger was er hier een tramlijn volgens de man, die hij en z’n kameraden gebruikten om met de fiets van Schaffen naar Diest te rijden, maar je moest opletten voor de ‘gendarmes’ want het was verboden. Vandaag kwam hij het te voet nog eens overdoen. In 50 jaar is er veel verandert, zei hij. Na een saaie buitenwijk van Schaffen, steekt de GR de grens met de provincie Limburg over.

 
Limburg verwelkomt me al meteen met een eerste natuurgebiedje: de Heesder Heyde. Dennebossen zijn vaak donker en saai, maar dit uitgedunde naaldbos laat een interessante ondergroei toe. Na het oversteken van de  Zwarte Beek, volgt opnieuw een stukje buitenwijk (van Zelem). Hierna rijgt de GR de natuurgebiedjes weer aan elkaar (Grote Dorst en Willekesberk) aangevuld met een minder stukje langs de E314. Vóór het oversteken van de autosnelweg, passeert de GR langs een boom die lijkt op de spookjesboom uit de Efteling: de 1000-jarige eik van Lummen.

 
Weer een mooi plekje ontdekt dankzij de GR. Vlakbij staat een toren(tje) met uitzicht over streek. De route steekt de E314 over en doorkruist het centrum van Lummen. Net voorbij Lummen, wanneer de GR naar het oosten richting Hasselt afzwaait, haak ik af. Van hier is het nog 2 km tot het station van Schulen waar ik de trein neem richting Leuven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten