dinsdag 1 mei 2012

Etappe 6: van Neigem naar Geraardsbergen (25,1 km) [GR512]

Vandaag op het programma: de zesde en laatste etappe van de GR 512. De dag begint met de trein Heverlee-Leuven. Op dat moment is het nog overtrokken en vochtig. In Leuven stap ik over op een snelle trein naar Brussel-Noord, waar ik een trein richting Aalst neem tot in Denderleeuw. Daar tenslotte voert de L-trein naar Geraardsbergen me tot in Ninove. Om 09:36 neem ik daar Lijn 153 naar Neigem. Ik stap te vroeg af (er waren blijkbaar meer haltes tussen Ninove en Neigem dan het netplan deed vermoeden) en zo kom ik pas om 10:00 aan het startpunt na 2,5 uur onderweg te zijn. Intussen is de zon er wel goed doorgekomen.

De eerste kilometers gaan vaak over kronkelende stroken asfalt. Ik krijg het gevoel dat ik in een fietsgebied ben beland. De vele borden van het fietsknooppuntennetwerk langsheen de route bevestigen dat. Wanneer er toch wat modder aankomt gebeurt er dit:


Ik had niet mogen klagen. Het lijkt klei en gaat er niet af met spoelen in een plas. Dan maar laten drogen en vanavond afschrapen. De tocht gaat verder en ik daal af in de Dendervallei. Er staan een schuilhut en bank aan de waterkant waar ik m’n boterhammen verorber. Op het asfaltlint vliegen fietsers heen en weer. Ik deel met hen het fietspad tot aan het brugje van Zandbergen.

 
De GR-route klimt het Denderdal terug uit richting de Bosberg. Onderweg heb je op verschillende plekken een prachtig uitzicht over de streek.

 
Op de hellingen van de Bosberg ligt het Raspaillebos. Net zoals in het Neigembos is de bodem bedekt met witte en voornamelijk paarse bloemen. De Route daalt via het bos terug af om dan in rechte lijn richting de Oudenberg te gaan. Het is de eerste keer dat ik op deze voor wielerliefhebbers bijna mythische plaats kom en het uitzicht is best wel indrukwekkend. Op het terras vlakbij zit al wat volk dat luidkeels elke wielrenner aanmoedigt die bijna boven op de beruchte muur van Geraardsbergen aankomt. Dat de muur sinds dit jaar uit het parcours van de Ronde van Vlaanderen is geschrapt omwille van puur commerciële redenen voor de organisatoren (meer plek voor VIP-tenten bij Oudenaarde), daar is men hier nog lang niet over. Ergens zie ik een hoop stenen met daarbij een kruis met ‘R.I.P. ronde van Vlaanderen’ en vlakbij de muur hangen ook enkele opschriften.


 
Of het parcours nu beter of slechter is, daar kan ik geen uitspraak over doen (ik niet veel van wielrennen), maar dat de muur een stuk cultuur is dat nu misschien op de lange termijn in de vergeethoek raakt, vind ik wel heel jammer. De kapel wilde ik ook even van binnen bekijken, maar er was een mis bezig.

  
Rest er mij enkel nog af te dalen naar het marktplein. Bij het manneke pis van Geraardsbergen, ouder dan dat van Brussel naar het schijnt, beschouw ik de GR512 als volbracht (de wandelboom is verdwenen). 


Na het kopen van enkele mattentaarten voor mij (had ik nog nooit geproefd) en voor thuis eindig ik in stijl met een typisch streekbier.


2 opmerkingen:

  1. Mooi, die eerste GR in lijn zit er ook weeral op.
    Wat vond je ervan? Niet echt spectaculair, maar toch interessant om heel wat onbekende hoekjes te ontdekken? Ik denk dat je de meeste GR's in Vlaanderen op die manier zal moeten bekijken. Voor het mooiere werk moet je naar Wallonië of verder gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is me zeer goed bevallen. Ik vind het leuk om nieuwe plaatsen te verkennen. Op de GR512 waren bijvoorbeeld de kastelen van Beersel en Gaasbeek een echte ontdekking en voor mij vooralsnog spectaculair genoeg. Op termijn wil ik bergen zien, maar ik vind dat ik moet beginnen bij het begin. Stap voor stap de wereld ontdekken vanaf de eigen voordeur. In China zal ik zo niet geraken, dat weet ik ook wel, maar waar ik geweest zal zijn dat zal aaneenhangen als een geheel. Met vliegreizen verlies ik het overzicht. En van overzicht, zoals bij een mooi uitzichtspunt, daar krijg ik nu net een goed gevoel van.

    De komende periode ga ik terug focussen op de GR5 en ik heb na lang wikken en wegen een aankoop gedaan die ik over een paar weken wil uittesten. Wallonië zal over enkele maanden ook wel aan de beurt komen, dus er is nog veel om naar uit te zien.

    Grts,

    Pieter

    BeantwoordenVerwijderen