zondag 1 april 2012

Etappe 5: van Lot naar Neigem (34,5 km) [GR 512]

Wederom een iets langere etappe vandaag. Vroeg vertrekken is dus de boodschap. Daar hoort ook vroeg opstaan bij en dat is niet meteen m’n sterkste kant. Door het ontbijt uit te stellen tot tijdens de treinrit, kan ik nog aan het loket een weekendbiljet Leuven–Lot met terugreis vanuit Ninove kopen (via automaat en online gaat dat blijkbaar niet) en haal ik de rechtstreekse trein naar Lot van 07:38. Normaal doet de trein er net 60 minuten over, maar de NMBS lapt me meteen al bijna 25 minuten vertraging aan m’n broek zodat ik pas om negen uur het station van Lot verlaat.

Vandaag doorkruist de GR 512 het Pajottenland, een volledig onontdekte streek voor mij. Het eerste dat opvalt is de hoge (302 m) betonnen zendmast van de VRT die de hele streek domineert. Tot voor het Neigembos aan het einde van deze etappe blijft het slanke silhouet me achtervolgen. 


Het Pajottenland maakt een goede eerste indruk: golvend terrein, mooie veldwegen en het authentieke boerendorp Mekingen. De route passeert de voet van de VRT zendmast en kronkelt verder richting Sint-Pieters-Leeuw. Hier krijg je wat asfalt voor de kiezen. Een noodzakelijk kwaad volgens de topogids omdat hier pas de eerste brug over Zuunbeek ligt. De GR steekt de Zuunbeek over en zoekt dan terug mooiere paden op in de richting van Sint-Laureins-Berchem.

 
 Het dorpke Sint-Laureins-Berchem wordt wat ontsiert door villa’s waarvan sommigen overduidelijk niet passen in de omgeving. Na het kerkje heb je vanaf de weg een mooi uitzicht met de kerktoren van Gaasbeek, Sint-Martens-Lennik en Sint-Kwintens-Lennik (wat een ronkende namen toch allemaal he). De GR nadert het kasteel van Gaasbeek. Onderstaande foto is de achterkant van het kasteel zoals je het ziet vanaf de GR route. Het loont echt de moeite om even een kleine omweg te maken rond het kasteel. Na de kastelen aan Sint-Pieters-Rode en Beersel, is dit het derde indrukwekkende kasteel op deze GR. Aan de ingang staan Amerikaanse toeristen met hun typisch accent (net zoals op tv) en legendarische kennis van de geschiedenis. “M: This is already the fourth castle we’re visiting today. V: Oh yes, it totally reminds me of the Roman times. M: Hm, Honey, I think it’s more medieval or something[..]”.

 
Na enkele veldwegen met toch weer asfalt en een kerkwegeltje, bereik je het marktplein van Sint-Kwintens-Lennik. Het monumentale beeld van het Brabants trekpaard is behangen met aankondigingsborden. De scherpe spits van de Sint-Kwintenskerk staat in de steigers.

 
De route maakt via het traject van een voormalige tramlijn nog een bezoek aan Sint-Martens-Lennik om daarna via een weide boog de N285 te bereiken. Onderweg kom ik de eerste wandelaars tegen die het goede weer naar buiten heeft gelokt. Voorbij Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek doe ik nog eens een geocachke (GC1E9J3) op een locatie die blijkbaar ooit voor het draaien van kapitein Zeppos werd gebruikt (een kinderserie van ver voor mijn tijd). In de verte staat de zogenaamde Tragische Molen vrolijk toertjes te draaien.

 
De GR gaat het prachtige Neigembos binnen. Nu de bomen nog geen bladeren hebben, is de grond op veel plaatsen bedekt met een tapijt van witte en paarse bloemen. In het bos zijn ook enkele ‘groeben’ of smeltwatervalleien. In eentje ervan kan je afdalen via een knuppelpad, als je tenminste even het GR-traject verlaat.



Ik had graag iets meer tijd doorgebracht in het Neigembos, maar ik heb nog een bus te halen (bovenstaande foto’s zijn dan ook maar haastig getrokken). Na het Neigembos is de grote baan Ninove-Halle gelukkig vlakbij en daar pikt Lijn 153 me stipt op om 17:19 en brengt me in 10 minuten naar het station van Ninove. De buschauffeur heeft het radioverslag van de Ronde van Vlaanderen opgezet en ik hoor dat Cancellara net gevallen is. Voor Ninove passeert de bus ook Meerbeke, tot vorig jaar nog de finish van de Ronde. Echt blij zijn ze daar niet met het nieuwe parcours uiteraard, ‘de ronde is hier thuis’ lees ik op een bord, maar de sfeer zit er wel goed in precies. Ik neem de trein van Ninove (17:53) naar Denderleeuw, van Denderleeuw tot Brussel-Noord (18:08) en tenslotte van Brussel (18:28) naar Leuven. Nog een klein stukje fietsen naar Heverlee en een dikke twee uur na het beëindigen van de dagtocht kom ik thuis aan. De eerste kennismaking met het Pajottenland zit erop.

2 opmerkingen:

  1. Weer een mooi verslag, Pieter, én een mooi traject blijkbaar. Hoe zat het met de bewegwijzering onderweg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De markering was zeer goed. Enkel aan Brukom had ik eerst niet door dat je na het oversteken van de steenweg in dezelfde richting moet terugkeren en vlak voor Sint-Kwintens-Lennik was er een kruispunt waar ik geen teken zag.
      Van markering gesproken trouwens, ten noorden van Lennik zag ik het geel rode teken van een streek-GR met daarop "Streek-GR Groene Gordel". Dit blijkt al een markering te zijn van een geplande nieuwe streek-GR (http://www.groteroutepaden.be/nl/route/180/streek-gr-groene-gordel.html).

      Verwijderen