donderdag 8 december 2011

Etappe 5: van Veltem naar Tervuren (18,3 km) [Streek-GR Dijleland]

Om 10:10 zet de trein vanuit Leuven me af in het station van Veltem. Het weer is grijs en droog, buiten wat motregen de eerste kilometers. Het waait nog wel en af en toe vrij stevig. Het eerste stuk tussen Veltem en Bertem is meteen een van de mooiste. Eindelijk terug wat hoogteverschil na vier vlakke etappes. Na het Bertembos heb je een weids zicht op de Alsem’berg’. Onderweg pik nog een opgeloste mysterycache mee (GC1YTAD). Het kan ook geen kwaad af en toe eens om te kijken.


Het pad daalt af tot in Bertem. Hier kom ik voor het eerst de Voer tegen die me onderweg vaak zal vergezellen tot in Tervuren. Na enkele gewone straten vind de GR-route een grindpaadje dat leidt naar het centrum van Bertem.


De GR-route loopt over het kerkhof van de Sint-Pieterskerk en onder de lawaaierige E40. Aan de Onze-Lieve-Vrouw-van-Lourdeskapel eet ik mijn boterhammen op. Er staat een degelijke bank en door het muurtje rondom de kapel ben ik beter beschut tegen de wind. Ik vervolg mijn weg naar de Sint-Veronakapel. Volgens de legende ligt hier Sint Verona begraven. Toen ze op weg was naar het graf van haar broer Veronus, hielden de ossen op deze heuvel halt en een engel fluisterde haar toe dat deze plek haar graf zou worden (een beetje luguber vind je niet?). Toen ze, na vele mirakels te doen uiteraard, stierf in het klooster van Veronhove aan de Rijn, wilden de plaatselijke bewoners en de bisschop haar stoffelijke resten als relikwie bewaren (relikwieƫn waren dan ook zeer lucratief in de middeleeuwen). Het volk werd plots overspoeld door ziekten en zelfs de plaatselijke kerk stortte in. Ten einde raad werd het lichaam van Sint Verona in zijde gewikkeld en op een ossenkar gelegd. De ossen stapten uit eigen beweging naar de Vroeienberg alwaar het lichaam ter aarde besteld werd.Twee straten verder komt de Voer wederom tevoorschijn. De GR-route volgt nu lange tijd een mooi paadje langs de Voer tot aan het kasteel de Liedekerke.


Het GR-traject volgt de statige dreef tussen het Kasteel en de Sint-Lambertuskerk van Leefdaal. Net voor het brugje over de Voer slaat de GR rechtsaf om weer een hele poos de Voer te volgen tot aan een wandelboom. We verlaten even de Voer en winnen wat hoogte voor een zicht op het Voerdal. Boven valt eens te meer het sterk golvende landschap op. De route daalt terug af en pikt in het centrum van Vossem weer aan bij het pad langs de Voer. Een dikke kilometer verder wandel ik het grote park van Tervuren binnen. Het is nog maar 15:00, tijd voor een geocache! Ik kies voor een multicache van zo’n 4 km (GC35VEF). De wandeling is wel de moeite waard, ik zie nog een ree lopen en een dertiensprong zie je ook niet elke dag. Na het loggen doe ik nog een klein stukje GR tot aan het Museum voor Midden-Afrika.


Je ziet het, het is al wat grijs en donker. Via het extra referentiepunt 96 bereik ik een bushalte waar omstreeks half vijf een bus me terug naar Leuven voert. Dit is een van de mooiste dagetappes van deze streek-GR.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten