woensdag 7 december 2011

Etappe 4: van Eppegem naar Veltem (22,3 km) [Streek-GR Dijleland]

Om optimaal gebruik te maken van het schaarse zonlicht tijdens deze korte winterdag, neem ik de trein van 07:54 in Leuven die me met een kleine vertraging aan het station van Eppegem afzet om 08:35. Volgens het KMI gaat de zon vandaag op om 08:30, dus ik kan vertrekken. De route gaat meteen de velden in. Links, op het talud flitst de ene spitstrein na de andere tussen Brussel en Mechelen. Voor de meesten is dit een gewone werkdag, maar niet voor mij. Ik bereik algauw de Zenne en zie vanop een afstand De Sluistoren, een ruïne van een 13-de eeuwse watertoren. De GR-route vind dit uitzicht al genoeg, maar ik wil dit toch even van nabij bekijken.


Er ligt ook een geocache (GC2KVGQ) die makkelijk te vinden is. Vandaag liggen er overigens veel geocaches op de route, maar vaak zijn het reeksen van ongeïnspireerde oppikkers. Ik ben daar niet zo’n fan van. Deze geocache daarentegen toont een mooie locatie waar je anders niet zo snel zou komen. De tocht gaat verder langs Het Steen of ook wel Het Rubenskasteel. Privaat terrein zo blijkt, dus even met de lens tussen de tralies van de poort.


Tot hiertoe bevond ik me in een mooie opklaring: 360° donkere wolken, maar vlak boven me blauwe hemel. Wanneer ik richting Elewijt wandel is het gedaan. De ene na de andere regenbui vaak gepaard met hevige wind overvalt me en dat blijft zo tot aan referentiepunt 30, een 7,5-tal kilometer verder. Opmerkelijk zijn de vele kilometers bos op de route vandaag. De vorige etappes waren voornamelijk veldwegen.
Aan een brug over de Barebeek zie ik onderaan open en bloot een doosje liggen. De tweede geocache van de dag is een feit (GC2BQ75). Wanneer ik voor de brug rechts wil afslaan om het pad langs de Barebeek de volgen, zie ik een bordje hangen met ‘Verboden toegang, privé-eigendom’ en de GR-markeringen op diezelfde boom zijn met lichtgrijze verf overschilderd. Op de website van de Grote Routepaden vzw vond ik niet direct een routewijziging of aanvulling van de topogids, dus ik heb dit probleem dan maar gemeld. Ben benieuwd of daar reactie op gaat komen.

Voor het Hellebos kan ik terug aanpikken op de GR-tekens. Het waait nu erg hard en de bomen bewegen heen en weer. Af en toe hoor ik het kraken van hout. Ik maak er mij niet ongerust in totdat plots 10 meter voor mij een tak afbreekt en op het pad valt terwijl ik net de batterijen van m’n GPS sta te vervangen. Hmm, die cache (met de toepasselijke titel ‘In de hel’) zal voor een andere keer zijn en ik rep me verder langs de route richting uitgang. De route volgt geruime tijd de bosrand en intussen kalmeert het weer (weer).
Na het oversteken van de Haachtsesteenweg doet de GR-route het natuurgebiedje Torfbroek aan. Dit is een kort, maar zeer mooi stukje. Ik verken het gebied nog wat verder om een vroegere mislukking op (GC1EG8N) recht te zetten. Na het Torfbroek volgt de GR enkele veldwegen tot in het Silsembos. Ook hier kan ik een oude mislukking rechtzetten (GC2Z92Y mooie wandeling). Een roodborstje vraagt zich af wat ik aan het doen ben. Ondertussen ben ik ook het eerste stukje vlonderpad tegengekomen. Ik hou van vlonderpaadjes!


Na het mooi Silsembos kom ik in Kwerps. Er is nog tijd voor zonsondergang (16:38) dus ik verlaat de GR even richting Erps voor (nog) een geocache (GC30JAF). Na Kwerps trekt de GR een rechte lijn door de velden tot aan de Molenbeek. Deze beek is tijdens de middeleeuwen stelselmatig opgehoogd zodat Heersemmolen een verval heeft van 3,75m. Op het traject van de GR is dat nog niet te zien, maar als je de beek tot aan de watermolen volgt, is duidelijk te zien dat ze 3 meter hoger ligt dan de omgeving. De omweg naar de Heersemmolen is de moeite niet echt waard want van de molen zelf is niets te zien. Het laat me wel toe om nog een zesde geocache te vinden vandaag (GC29DZX). Ik keer terug langs de Molenbeek naar het referentiepunt aan Beisem.


Na het kerkje van Beisem is het nog 1,6 km langs enkele dorpswegen naar het station van Veltem. Ik kom daar om 16:25 aan en slechts 3 minuten later pikt een trein me op naar Leuven. Ondanks het in het begin gure weer was het toch een mooie dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten