maandag 15 augustus 2011

Etappe 2: van Haacht naar Mechelen (17,9 km) [Streek-GR Dijleland]

Het is lang geleden dat ik nog een GR-tocht heb gedaan. De laatste etappe dateert al van begin juni. De voorbije maanden ben ik meer met een andere hobby (geocaching) bezig geweest, maar een collega die deelnam aan de dodentocht (heb ik ook ooit uitgelopen) hebben m’n gedachten terug bij wandelen en de GR gebracht. Vandaag was het dan zover, eindelijk een zeldzame zonnige zomerdag, om de tweede dagetappe van de streek-GR Dijleland af te wandelen.
Aangezien ik vandaag een auto ter beschikking heb, besluit ik de auto te parkeren aan het station van Haacht om na de tocht met de trein vanuit Mechelen naar hier terug te keren. Na een omweg voor een eerste geocache (GC2VP2X) die ik toch niet kon laten liggen, volg ik een kleine aanlooproute om terug met de GR aan te pikken. Enkele damherten met indrukwekkende geweien staren me aan wanneer ik het Spitsbos binnenwandel. Een bosweggetje, dat is een goed begin want op eerste etappe van de streek GR-Dijleland was er teleurstellend veel asfalt. Vandaag is dat heel anders. Na een klein stukje asfalt gaat de tocht weer doorheen de velden. Auto’s kom je hier maar zelden tegen.


Het enige stukje over een drukke weg voert via de Hollakenbaan over de gelijknamig beek tot aan de Dijle. Vanaf dit punt zijn het enkel nog rustige wandelwegen tot Mechelen. Wegens de overvloedige regenval van gisterochtend, zitten de beken goed vol. De Dijle staat op 6,2 meter volgens de peilstok. Vlakbij zie je nog een kleine connectiebunker (VA 33 1) en een verdedigingsbunker (Ry 8) van een antitankcentrum rond Rijmenam. We zitten immers nog steeds in het gebied van de oude KW-linie. De GR volgt voor lange tijd de meanders van de Dijle.


Onderweg had ik al enkele reigers gespot en een fazant, maar net voor de monding van de Baarbeek zie ik links een hele troep ooivaars in de natte velden. Via de zoeker van m’n fototoestel kan ik in het veld voor me 27 vogels tellen en in de velden daarachter zitten er nog veel meer. Blijkbaar hebben de ooievaars van Planckendael deze plassen uitgekozen om op zoek te gaan naar hun middagmaal. De GR-route steekt de Dijle over en trekt het natuurgebied Mechels Broek in. Neem hier zeker de weg naar rechts naar de uitkijktoren. Je hebt er een zeer mooi uitzicht.


Weer een reiger die gewillig kwam poseren.


Na een tijdje observeren vanuit de toren en een geocache die in dit gebied ligt (GCW2QX), zet ik m’n tocht verder. Opnieuw gaat het langs de Dijle. Aan de rechterkant zie je de Nekkervijver. Enkele jongeren leren er windsurfen. Ik kan de aanwijzingen van de instructeur horen tot op de dijk.


Nog even een sluizencomplex voorbij en onderdoor twee spoorwegbruggen en ik kom aan in Mechelen. Een kilometer verder ligt het station van Mechelen waar ik de trein neem naar Haacht om vanaf daar met de auto richting Leuven te rijden. Een geslaagde dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten