vrijdag 3 juni 2011

Etappe 1: van Leuven naar Haacht (21,7 km) [Streek-GR Dijleland]

Vandaag de eerste etappe van de Streek-GR Dijleland. Ik vertrek om 10:30 aan het station van Leuven en volg de gekende aanlooproute doorheen het provinciaal domein van Kessel-Lo naar de wandelboom waar de streek-GR Dijleland start. Tot het eerstvolgende referentiepunt lopen de streek-GR Hageland, de streek-GR Dijleland en de GR 128 samen. Ik beklim opnieuw de Kesselberg en geniet even van het uitzicht over Leuven.


Helder weer vandaag, maar ook warm en droog. Iets verder naar het noorden kan ik zelfs het atomium zien liggen en de controletoren van de luchthaven van Zaventem. Aan de volgende wandelboom ontdubbelt de streek-GR Dijleland van de streek-GR Hageland via een dubbele holle weg. Eens het St.Gertrudisbos uit begint al meteen een lange asfaltstrook tot in Putkappel. Wanneer de laatste huizen van dit dorpje achter de rug zijn, begint een mooier stuk dat via de velden naar de Dijle leidt. De GR-route volgt nu een tijdje de Dijle. Ik hoor vele kikkers en ik zie verschillende soorten libellen. De GR verlaat de Dijle terug en de route gaat opnieuw via een hete strook asfalt tot de watermolen van Rotselaar. Een loslopende hond weerhoudt me ervan even de tijd te nemen om enkele foto's te trekken, dus stap ik verder. Ik steek de Dijle over en een tiental meters verder hou ik halt op een bankje in de schaduw vlakbij een oorlogsmonument voor de Slag aan de Molen waar op 12 september 1914 meer dan 300 Belgische soldaten het leven lieten. Er staat ook een gedenksteen voor een zekere luitenant Werner Ferdinand Charles Louis de Bavay.



De Slag aan de Molen heeft zeker zijn historisch belang aangezien het een onderdeel was van een tweede tegenaanval van het Belgische leger op de rechterflank van de invallende Duitsers zodat deze laatsten hun plannen moesten wijzigen en versterkingen op weg naar de slag bij de Marne naar het noorden moesten afleiden. Na een hapje en een drankje gaat tocht verder tussen de velden richting Wakkerzeel.


Het laatste stukje voor Wakkerzeel is opnieuw asfalt. In de dorpskern van dit gehuchtje gaat de asfalt over in kasseien. Ik hou even halt om een geocache te loggen (Het stille dorp (GC11M29)). Na opnieuw enkele verharde stukken volgt een lang stuk door de velden.
 

Na een paar honderd meter zie je aan de linkerkant een bunker met een rood-witte GR markering. Dit is bunker H 11 van de KW-linie die gebouwd werd vlak voor de tweede wereldoorlog tussen Koningshooikt en Waver. Je ziet de rechthoekige opening voor de loop van het machinegeweer en de smalle horizontale spleet waardoor de schutter zijn doelwit kon zien. De openingen onderaar dienden om van binnenuit granaten naar beneden te kunnen laten rollen op moeilijk verdedigbare plaatsen rond de bunker. Je kan ook goed de ijzeren haken op het dak van de bunker zien die dienden om camouflagenetten aan vast te maken. Na de velden volgt een strook onverhard fietspad tot in Wespelaar. Net voor het einde van de Boekweit straat zie je rechts nog een tweede aanvalsbunker (We 6) van de KW-linie. Een weinig interessante asfaltweg langs het spoor later kom ik aan bij het station van Haacht waar ik om 16:03 de trein terug naar Leuven neem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten