zondag 20 februari 2011

Etappe 6: van Ezemaal naar Hoegaarden (14.8 km) [Streek-GR Hageland]

Opnieuw een korte tocht vandaag. Het weer nodigt immers niet uit voor lange wandeltochten: grijs en motregen. Na de gebruikelijke stop bij de lokale carrefour express neem ik in Leuven de L trein van 08:38 richting Landen. Klokslag negen uur stap ik af in Ezemaal en pik de draad op waar ik hem twee weken geleden liet liggen.

De Streek-GR hageland blijft de GR128 volgen en de rood-witte markeringen voeren me al snel de taalgrens over. Eerst via oninteressante asfaltwegen en daarna een kapotgereden veldweg waarlangs een heel aantal bomen werden gekapt en men riolering aan het aanleggen is. Weer wordt even een asfaltweg gevolgd totdat enkele smalle paadjes me naar de Sint-Sulpitiuskerk van Neerheylissem leiden. Onderweg speel ik wat met m’n fototoestel.


Voorbij de kerk kom ik (alweer) de Kleine Gete (‘la Petit Gette’) tegen. Een paar honderd meter komt het provinciedomein van Opheylissem in zicht. De GR gaat hier via een obscuur bospaadje naar een toegangspoort… die gesloten is. Via een kleine omweg bereik ik de hoofdingang en die is wel open. Ik verlaat de GR om het domein te verkennen en een geocache ‘Abbaye d'Heylissem’ (GC25CJ8) te loggen. Een staartmees (denk ik) kruist mijn pad.


Na de cache keer ik terug naar de GR route die ik volg langs de abdij van Opheylissem.


De tocht gaat verder terug richting Vlaanderen. Wat volgt is een mooi stuk over weidse golvende velden afgewisseld met hier en daar een holle weg. De kerk van Goetsenhoven is al van ver te zien. De route kruist een baan waar een bord aangeeft dat ik me terug in Vlaams-Brabant bevind. Via een betonbaantje kom ik in het rustieke Goetsenhoven. De GR gaat door en via opnieuw een betonpaadje komt hij aan een uitzichtspunt naast de autoweg en een spoorlijn. Door het grijze weer is hier niet veel te zien vandaag dus ik wandel verder op een weinig interessante betonweg langs de autostrade en een op- en afrittencomplex. Na de oversteek van de N29 wordt het terug een mooi traject en passeert de route de Sint Servaas- of vlooienkapel.


Waar de GR onder de voormalige spoorlijn 142 (nu fietspad) door gaat, wijk ik even af om opnieuw een geocache te doen (GC12CVC). De GR slingert zich langs de Grote Gete en voorbij een watermolen die op dit moment volledig wordt gerestaureerd. Even verder bereikt de weg Hoegaarden. Het is intussen ver middag en ik eet op een bank m’n boterhammen op. De honing smeert moeilijk door de koude, volgende keer iets minder viskeuze honing meenemen. Om 14:31 neem ik buslijn 360 die me afzet in Tienen waar ik meteen de trein naar Leuven kan nemen. Goed op tijd thuis, want ik moet nog ergens heen vanavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten