zondag 6 februari 2011

Etappe 5: van Drieslinter naar Ezemaal (14,0 km) [Streek-GR Hageland]

Een korte wandeling vandaag. Gisteren heb ik me voor het eerst een digitale spiegelreflexcamera aangeschaft, dus de bedoeling vandaag is vooral m’n nieuw fototoestel uitproberen in plaats van veel kilometers af te haspelen.
De trein van 09:05 vertrekt met maar liefst 22 minuten vertraging uit het station van Leuven. Even verwarring wanneer ik wil afstappen want de treinbegeleider roept verkeerdelijk af dat de trein aankomt in het station van Landen. Op het bord staat Tienen, dus ik stap af. Bus 22 rijdt op zondag slechts om de twee uur. Ik had dan ook een wandeling in Tienen gepland, maar door de opgelopen vertraging raak ik enkel tot de O.L.V Ten Poel kerk.


Om 10:18 vertekt bus 22 Tienen-Diest en die zet me af in Drieslinter. Aan het oude station aan de voormalige spoorweg gaat het door Drieslinter naar een brugje over de Grote Gete. Onderweg kom ik een groep mannen tegen, eerst dacht ik duivenmelkers, maar de dieren die ze in doosjes meenemen zijn hanen. Eens het brugje over, laat ik de drukte achter mij en wisselen weiden en stukjes bos elkaar af totdat de Grote Gete terug opduikt. Het pad volgt verder diens kronkelingen tot ik aan een bank kom waar ik m’n boterhammen op eet. Vlakbij is een plek die ik herken van een geocache. M’n GPS thuis vergeten, maar ik kon het toch niet laten even te proberen.


De titel van deze cache is ‘Lootrekotee’ en hij heeft z’n naam duidelijk niet gestolen. Even later ben ik in Wommersom. De weg gaat over in kasseien en voert me doorheen een weids landschap. Er staat een strakke wind, maar geen nevel ditmaal.


Ik daal van de hoger gelegen velden terug af naar beneden waar de Kleine Gete stroomt. De GR blijft in de buurt van het riviertje tot ik aan een hoge spoorwegberm kom. Wat miste ik nog vandaag? Natuurlijk, een stuk ondergelopen weg. Net voor die spoorwegberm. Door even door een wei te lopen en onder prikkeldraad te kruipen kan ik het makkelijk omzeilen. Tweehonderd meter verder ligt het station van Ezemaal waar ik na even wachten de trein van 16:02 terug naar Leuven neem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten