zondag 2 januari 2011

Etappe 1: van Leuven naar Horst (17,6km) [Streek-GR Hageland]

Vandaag zet ik de eerste stappen op de Streek-GR Hageland. In de topogids staat een suggestie om het hoofdtraject in zeven dagtochten af te leggen. Het doel voor vandaag is de eerste van deze zeven etappes af te leggen. Om 11:00 vertrek ik aan het station van Leuven en volg ik aanlooproute A die via het provinciaal domein van Kessel-Lo naar het startpunt van de Streek-GR Hageland voert. Ondanks de dooi van de afgelopen dagen, liggen veel onverharde wegen er nog zeer ijzig bij. Een jogster gaat vlak voor m’n neus onderuit (niets ergs gelukkig). Even later bereik ik de wandelboom die het begin van de tocht markeert.
Via kleine wegen gaat het naar de kesselberg, een eerste hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) van deze GR. Onderweg naar boven kom je voorbij een dagzoom waar het typische ijzerzandsteen zich toont. Eens boven heb je een mooi uitzicht over Leuven. Ik ben hier al vaker geweest en bij helder weer kan je tot Brussel en het atomium zien. Vandaag is het een beetje grijs. Op dit uitzichtspunt wordt blijkbaar ook stevig Nieuwjaar gevierd. Rond de panoramatafel ligt de grond bezaaid met lege flessen, plastieken bekers en resten van vuurwerk. Drie grote vuilnisbakken staan er leeg bij…
Na dit zeer mooie uitzichtspunt (waarvan ik bewust geen foto heb geplaatst omdat je dat zelf moet ontdekken) gaat de weg verder door het bos. Even later kom ik aan het eerste geel-rode teken dat de route van een streek-GR markeert. Tot hier viel de route immers samen met het GR128 pad, gemarkeerd door de bekende wit-rode tekens. De velden zijn hier nog wit en de landwegen vol sneeuw, ijs en modder, een sfeerbeeldje:


Via het Chartreuzenbos gaat het over een vettig padje naar Het Bed van Napoleon. In plaats van meteen naar links af te slaan ga ik naar rechts om meer te weten te komen over het verhaal van Napoleon in Linden. Dat verhaal gaat als volgt. In 1810 is Napoleon op inspectiereis door onze contreien. Op de terugweg van Diest wordt hij echter verrast door een lentestorm en kloppen hij en z’n metgezellen aan bij een eenzaam boerderijtje. Zijn metgezellen en de boerenfamilie overnachten in de stal, het ouderlijk bed wordt toebedeeld aan Napoleon, die er echter op staat dat de knappe 16-jarige boerendochter Eliane ook in de woning verblijft. Het vervolg laat zich al raden.
Over het vervolg van het verhaal is de kroniek van pastoor H.L. zeer discreet. Maar uit nagelaten getuigenis van een kleindochter van Eliane weten we dat Napoleon haar uiterst vriendelijk bejegende. Vrij vlug bekwam ze van de schrik en belandde met Napoleon in het ouderlijk bed. Ze stoeide er met de keizer tot het kraaien van de hanen en het geschreeuw van de ganzen de nieuwe dag aankondigden. […] En zoals dat niet alléén in sprookjes maar ook in de werkelijkheid gebeurt, werd het meisje zwanger. Zwanger van de keizer. Paniek in Linden.” (tekst naast het menu, prof. V.D.B.)
Hoe het verhaal afloopt kan je lezen naast de menu op het blad links van de deur van het eethuisje. Na dit intermezzo stap ik naar beneden via het modderigste padje van dag, gelukkig slechts een tiental meter. De tocht gaat verder en even later gaat het via een mooie stijgende holle weg met de geweldige naam:


Deze plek kan misschien nog van pas komen. Boven eet ik m’n boterhammen op aan een oude kapel. Geen bank hier, maar ik ben niet vies van wat aarde om op te zitten. Even later vervolg ik m’n weg. Via ijzige wegen en besneeuwde velden gaat het naar Kortijk-Dutsel. Met zijn toren en zijbeuken uit donkere ijzerzandsteen geeft de kerk van Kortrijk-Dutsel een erg oude middeleeuwse indruk. Het is nu niet meer ver naar het eindpunt van deze eerste etappe. De kerk van Sint-Pieters-Rode verschijnt al boven de velden.


Een kilometer of twee later gaat de route links naar het kasteel van Horst. Het loont echter de moeite om ook eens naar rechts te kijken naar de immer fotogenieke Sint-Jozefskapel.


Om 14:50 arriveer ik dan uiteindelijk aan punt (06), het kasteel van Horst, de thuishaven van De Rode Ridder (of was het De Roze Ridder?). Hier stopt het GR traject van de eerste etappe. Er is nog veel tijd voor de bus naar Leuven vertrekt, dus maak ik nog een korte toer rond dit mooie waterslot.


Daarna wandel ik, volgens de beschrijving in de topogids, naar een bushalte een 500m verder in Sint-Pieters-Rode waar een stipte lijnbus (lijn 310) me om 15:48 oppikt en me terug naar het station van Leuven brengt. De eerste etappe zit erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten