zaterdag 16 december 2023

Etappe 7: van Meerdonk naar Hulst (17,3 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Op een grijze decemberdag, parkeer ik in Meerdonk voor de laatste etappe op deze streek-GR. Aan de kerk pik ik de geel-rode streepjes terug op richting uitgestrekte polders. De lucht zit er uit als waterverf. Meerdere formaties ganzen vliegen aan naar een nabijgelegen veld.

Ik trek verder langs een kleine kapel. De veldweg mondt uit op een zicht over de Grote Geul kreek.

Ik steek een drukke weg over en sla af op de Koningsdijk richting Nieuw-Namen. Vanop de dijk heb ik een goed zicht op de platte polders. Deze dijk is onderdeel van de Staats-Spaanse linies uit de 80-jarige oorlog. Een infobord net voor Nieuw-Namen vertelt het verhaal. Ik wandel door het dorp en stel tot mijn spijt vast dat de meester van der Heijden-groeve nog steeds gesloten is. Dit was nochtans een mooie plek. Ik volg de streek-GR het dorp terug uit langs een drukke weg. Ik ben blij wanneer ik kan afslaan naar een rustigere veldweg naast een dijk waar recent veel bomen zijn gekapt.

Wat verderop wordt de weg onbegaanbaar omdat hij is stukgereden door zware machines. Ik wandel dan maar even op de dijk. Ik hoor al de hele tijd knallen, zijn dat jagers of is het vuurwerk? De schaapjes trekken er zich alvast niets van aan.

Niet veel verder achterhaal ik eindelijk de reden van al het geknal: de lokale schietclub. Ik wandel verder op een dijk tot aan een mooie plas water: de Zestig Voet kreek.

De streek-GR keert snel deze kreek de rug weer toe en volgt een mooie veldweg. Een boer is druk in de weer om de zware vruchtbare poldergrond om te ploegen. Via enkele verharde wegen, bereik ik terug een mooier wandelstuk: via een liniedijk gaat het in rechte lijn naar Hulst. Op een bank net na het Fort Moerschans, eet ik mijn pick-nick op. Ik bereik de stadswallen van Hulst met zicht op de Sint-Willibrordusbasiliek. 

De route volgt de stadswallen tot aan de Gentse poort. Bij het Reynaertmonument en wandelboom bereik ik het eindpunt van deze streek-GR. Voila, deze zit er weeral op. Nu enkel nog helemaal terugwandelen tot aan de auto in Meerdonk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten