zondag 3 september 2023

Etappe 5: van Daknam naar Stekene (23,1 km) [Streek-GR Waas- en Reynaertland]

Een GR-tocht als rustpunt in een drukkere periode. Mijn laatste wandeling ook als vrijgezel. Ik parkeer de auto op een handige parking nabij Daknam en pik terug aan bij de GR-tekens op de Daknambrug. Het pad langs de oever van de Durme is overgroeid en nat van de ochtenddauw. Het is er wel een mooie start.

Het water splitst in de Moervaart en Zuidlede en de Durme houdt op te bestaan. Ik steek de Zuidlede over en volg de rand van de Moervaart. Aan de mooie Spletterenbrug fotografeer ik twee kajakkers. Één van hen spreekt me aan of ik de foto's wil doorsturen.

Via een trapje beklim ik het spoorwegtalud van de voormalige lijn Aalst-Lokeren-Zelzate, nu een fiets-o-strade. Over het fietspad gaat het in rechte lijn dwars door de Moervaartse meersen tot in het centrum van Eksaarde. De streek-GR slaat af en volgt de rand van nat natuurgebied De Linie via enkele mooie wegen. Ook de mountainbikers hebben deze wegen ontdekt. Ik bereik de mooie Kruiskapel, lees over de vreemde legende van de twee kruisen en vind ter plaatse nog een geocache.

Een gezin in zondagskledij komt foto's nemen. Ik wandel weer verder. Via enkele veldwegen kom ik bij een tweede brug over de Moervaart: de Sinaaibrug. De GR volgt nu voor lange tijd het jaagpad. Er vliegen erg veel Landkaartjes.

Verderop zie ik aan de overkant van het water een ree. Ik grijp snel mijn fototoestel voordat ze de vlucht neemt, maar in tegenstelling tot wat ik had verwacht, blijft ze bedeesd stil zitten.

Ik laat de ree rustig verder grazen en volg de oever tot aan de Coudenbormbrug. Hier steek ik over.

Even een drukke steenweg volgen en dan ... terug langs de over van dezelfde vaart maar dan de andere kant. Ik vraag me af of het traject hier niet wat interessanter/afwisselender kon. Waar het kanaal van Stekene uitkomt op de Moervaart, zet ik me op een bank voor de picknick. De zon straalt nog steeds goed. Na deze pauze vervolg ik de weg langs het kanaal van Stekene. Iets voorbij de Koebrug, wisselt de GR het jaagpad in voor een lange veldweg. De GR-tekens leiden me een drukke straat over tot op een fiets-o-strade die me uiteindelijk Stekene binnenloodst. Ik ben blij wanneer de tekens het fietspad verlaten voor een mooi stuk door het Steengelaag. Dit gebied ken ik van het geocachen. Ik ga nog even tot aan de kleibagger, maar door de uitbundige begroeiing krijg ik er niet zo'n goed zicht op als in de winter. Aan de rand van het natuurgebied staat een wandelboom (nochtans kruisen hier geen GR's) en beelden van enkele personages uit het verhaal van Reynaert de vos.

De streek-GR steekt door naar het centrum met nog een Reynaert-beeld. Ik volg nog een klein stukje naar een aangenaam park (goed voor een korte pauze) en hou het GR-gewijs hierbij voor vandaag bekeken. De wandeling naar de auto is iets verder dan gedacht. Wat later dan voorzien, maar met een goed gevoel, rij ik terug naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten