zondag 21 juni 2020

Etappe 9: van Boninne naar Burdinne (20,5 km) [GR 412]

Na de lockdown en te genezen van mijn blessures door een val op de trap, kon het ein-de-lijk weer: een dagwandeling over de GR! Meteen ook twee primeurs: voor het eerst ga ik met Rob op stap en pas ik de techniek met de twee auto's toe waarbij er een aan het eindpunt en een aan het beginpunt wordt geparkeerd. Normaal ben ik van een kilometer meer niet de bang, maar Rob is zo'n beetje de Vincent Kompany van het team: groot sportman maar gemaakt van porselein. We kiezen dus voor een lengte van 20 km voor deze eerste wandeling.

We pikken aan in Boninne waar het al van augustus 2016 geleden is dat ik er de GR-streepjes verliet. Het traject verlaat al snel Boninne voor een golvend landschap van velden en hier en daar een klein bosje.


Verscholen in het bos naast het pad ligt het oude fort van Marchovelette. Buiten de beschadigde verluchtingstoren is er weinig van te zien. Wat zich wel laat zien is een mooie vlinder (Keizersmantel).
 

Even een veld oversteken en we komen al gauw bij het kerkje van Gelbressée. De zondagsmis is nog bezig.


Niet veel verder ligt al het volgende historisch gebouwe: het kasteel van Franc-Waret.
 

We wandelen verder langs een fit-o-meter en door het dorpje Hingeon. Op een brug over de E42 krijgen we een weids zicht over deze licht golvende landbouwstreek.


Na de picknick aan de rand van een bosje, komen we aan in het volgende dorpje Pontillas. Een dorpskerkje en een of meer kasteelhoeves kan ook hier niet ontbreken.


Tussen de dorpen blijft de GR de ene na de andere ruime veldweg aan elkaar rijgen. In Otreppe zetten we ons even op een bank naast de kerk (en het petanqueplein) voor een appel. De zon schijnt fel tussen de wolken, maar dankzij het beetje wind blijft de temperatuur aangenaam. 


 Niet enkel wandelaars appreciëren deze wegen.


De "Sentier des Terrills" is vandaag eerder een Sentier van kasteelhoeven en dorpskerkjes. We wandelen door het laatste dorpje Hannêche voor ons eindpunt.
 

In Burdinne rijden we met Rob's auto terug naar Boninne waar mijn auto geparkeerd staat. Als beloning eten we nog elk een mattentaart die ik gisteren uit Geraardsbergen heb meegebracht. We besluiten dat dit soort tocht voor herhaling vatbaar is (volgende keer eens 25 km proberen) en dan rijdt Rob terug naar Leuven en ik naar Antwerpen. Einde van een aangename wandeldag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten