zondag 28 juni 2020

Etappe 8: van Beersel naar Kasteelbrakel (22,6 km) [GR 12]

Na de GR412 pik ik ook de draad terug op van de GR12 waar ik hem in 2013 achterliet. Ik parkeer 's ochtends vroeg mijn auto aan het station van Beersel. In het weekend stoppen hier geen treinen. Ik heb er dan ook een lange luswandeling van gemaakt wat het totale aantal stapkilometers ver boven de 30 kilometer brengt. De GR trekt al snel enkele kleine weggetjes in tussen de tuinen.


De laatste bebouwing verdwijnt snel en ik kom in een mooi golvend landschap van weiden...


... en velden.


In Dworp volg ik de Meerbeek, een stukje dat ik nog ken van de  Streek-GR Groene gordel. Het begint even licht te regenen, maar wanneer ik Dworp verlaat breekt eindelijk de zon door de wolken. Via een smal pad kom ik aan de plassen van Zevenborren.


Even een geocache oplossen (GCF91C) en dan weer verder. Het pad gaat nu door een meer bosrijke omgeving met aan de linkerkant een golfbaan. Ik hou even halt om met behulp van mijn telelens de vreemde golfsport gade te slaan.


In het gehucht Culot kiest de GR12 definitief de richting van Kasteelbrakel. Er volgens enkele mooie veld en boswegen waar de paardensport en het MTBken populair lijken.


Na enkele minder interessante achterstraatjes in de dorpen Paudure en La Bruyere, snijdt de GR12 een klein stukje van het Hallerbos aan. Ik zet me even op een boomstronk voor de pick-nick. Via een lange rechte dreef is de GR al snel het bos terug uit. Even de autosnelweg oversteken en dan afdalen en zo kom ik in Kasteelbrakel met uiteraard zijn ...


Het is nu iets na de middag en er wacht mij nog een stevige tocht terug naar de auto die ik zelf heb uitgestippeld (oa door het Hallerbos). Ik zie onderweg nog een restant van de KW-linie en wanneer ik het Hallerbos verlaat net voor Dworp een Ree zoals ik ze nog nooit van zo dicht bij heb gezien. Misschien zijn de reeën hier meer gewend aan mensen dan elders.


Uiteindelijk bereik ik mijn auto en na het overleven van de Brusselse ring bereik ik Antwerpen na een deugddoende wandelag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten