zondag 15 september 2019

Etappe 22: van Melsele naar Antwerpen (17,0 km) [GR 5A]

Na twee weken in Zweden opstaan om 05:00 ben ik ook in het weekend erg vroeg wakker. Ik parkeer voor 07:00 mijn auto op linkeroever en wandel richting de tramhalte om lijn 3 te nemen naar Melsele. Vanaf de eindhalte van de tram is het nog 3 km tot de kapel van Gaverland waar ik terug aanpik voor mijn allerlaatste traject op de GR5A. Via voornamelijk kleine voetweggetjes steekt de GR zigzag Melsele door. De omgeving is niet zo boeiend - ik had ook niets anders verwacht- gelukkig is er onder de spoorbrug nog wat graffiti om de boel op te vrolijken.


Via een overblijfsel van een Schans op de oude Brialmont verdedigingslinie, kom ik op een mooi pad over de bijhorende defensieve dijk.


Hierna kronkelt de GR verder richting Zwijndrecht en Park middenvijver. Gelukkig heb ik alle routewijzigingen op voorhand goed bekeken, want mijn oude gids uit 2003 is hier niet veel meer waard. In het park middenvijver ben ik al heel lang niet meer geweest. Ik herinner me nog dat je "een talloor in je broek" moest hebben om dit park veilig te doorkruisen. Vandaag zie ik vooral veel honden. Een groepje van 4 grote honden die boven mijn middel komen komt op me af. Als ik de eigenaars vraag hun honden bij zich te houden want dat ik er schrik van heb, krijg ik alleen iets in gebrekkig Engels terug. De honden lijken ook niet goed te luisteren naar hun baasjes. Normaal moeten honden hier bovendien aan de leiband, maar dat doet zo goed als geen enkele hondeneigenaar die ik hier vandaag tegenkom. Wat verder stoot ik opnieuw op dezelfde mensen met hun honden. Al van ver komt een van hun honden op me afgerend. Ik draai me om en zoek vloekend een andere weg om via een kleine omweg terug op het GR pad aan te sluiten. Als ik (eindelijk) deze veredelde hondenweide uit ben, kiest de GR noordwaarts. Het pad komt echter niet op de dijk, maar ik maak toch even een zijsprong van een paar meter voor een zicht op de poly-ethyleenfabriek van Total.


De GR5A zet zijn laatste bocht in richting Antwerpen via het strand van Sint-Anneke. Net voor de jachthaven zie ik modelbootjes varen in een afgesloten bassin.


Na het gekende pad langs de Schelde-oever bereik ik de ingang van de voetgangerstunnel waar ik 7 jaar geleden aan de GR5A begon.  Nog een laatste blik over de Schelde...


... THE END.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten