zaterdag 3 maart 2018

Etappe 17: van Sint-Laureins naar Boekhoute (17,3 km) [GR 5A]

Net zoals de vorige tocht op de GR5A, maak ik er een luswandeling van om mijn hoofd niet te hoeven breken over openbaar vervoer. Ik parkeer de auto aan de kerk van Boekhoute en volg de lange veldwegen terug tot aan het voetveer in Sint-Laureins (waar ik opnieuw geen beweging in krijg). Ik volg de GR-tekens want door de ingrijpende trajectwijziging heb ik niet veel aan de topogids. Ik krijg een niet al te boeiende landbouwlandschap voorgeschoteld. Na passage van het gehucht Bentille gaat het terug over geasfalteerde veldwegen naar het Leopoldkanaal. Ik volg een winderig en van alle bomen ontdaan pad naast het kanaal.


Een kilometer ofzo verder steekt de GR een weg over. Dit stuk is nog niet kapotgereden door graafmachines en de boompjes die het kanaal omzomen zijn nog intact.


Waar de GR het Leopoldskanaal weer loslaat volgt er toch nog een verassing: een Bailey-brug!


Ik volg het GR pad over de brug richting het zuiden over de Noorddijk. In de verte zie ik over de kale velden Boekhoute al liggen.


Via een achterafpaadje langs de achterkant van een rij huizen vermijdt de GR slim de baan. Ik wandel voorbij de kerk tot waar mijn auto staat. Alvorens te vertrekken probeer ik nog een glimp op te vangen van het kasteel Ter Leyen doorheen de tralies van de gesloten poort.


Einde van deze iets minder interessante etappe, maar het doet toch altijd deugd zo'n stevige wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten