zondag 10 september 2017

Etappe 14: van Vosseslag naar Brugge (40,6km) [GR 5A]

Vandaag vroeg vertrokken met de trein vanuit Antwerpen naar Oostende en dan met de kustram tot in Vosseslag voor een volgende etappe op de GR 5A. Het doel is om in twee wandeletappes tot in Brugge te wandelen. Vandaag zou ik tot Meetkerke stappen en van daar een verkorte weg tot in Brugge nemen. Vanaf het tramstation van Vosseslag duikt de GR meteen de duinbossen in.


Na een intermezzo door De Haan dat gespaard bleef van een muur van wolkenkrabbers volgt nog een streepje duinbos. Dit stukje kust kan me bijgevolg al beter bekoren dan de vorige wandelkilometers. Op goed een anderhalve kilometer van Wenduine houdt de GR 5A het volgen van de Belgische kustlijn voor bekeken en maakt een scherpe hoek naar het achterland. Bij het oversteken van de N317 zie ik een brommer met een bordje die het verkeer uit een zijstraat afsluit. Toch maar even wachten met fototoestel in de aanslag op wat hier gaat voorbijkomen. Zou het een wielerwedstrijd zijn? Neen, van achter de bocht komt een parade van oude legerjeeps en -vrachtwagen voorbijgereden.


Nadat de stoet voorbij is vervolg ik mijn weg door een pannekoekenplat veldenlandschap.


De weidsheid wordt even onderbroken door een autobaan en hoeve.


Om daarna terug over te gaan in een brede veldweg.


 De GR 5A trekt voor een lange tijd door dit landschap. Er valt niet veel over te schrijven...


... maar het is wel mooi.


Nog steeds stevig doormarcherend wandel ik tot in Meetkerke. Net buiten dit dorpje ligt een van de mooiste kapelletjes die ik al tegenkwam. De bank ernaast is de perfecte plek voor het middageten.


Normaal ging ik vanaf hier afpikken van de GR en een kortere weg naar Brugge nemen. Het is echter nog maar iets over de middag en mijn wandelhonger is vandaag niet te stillen. Ik besluit om toch te proberen in één trek tot in Brugge te wandelen. Niet veel verder van de kapel staat een windmolen om water te verpompen van de lager gelegen velden naar de Blankenbergse vaart.


De betonnen of asfalten veldwegen wisselen even af met zand wanneer het pad een gebied kruist waar de velden zijn omgezet tot natuurgebied de Moere. Voor de oversteek van het kanaal Gent-Oostende gaat de weg helaas terug over in asfalt. Nabij Varsenare loopt het traject door enkele oninteressante villawijken om uiteindelijk het park domein Belsbroek en domein Tudor te bereiken. Ik neem even de tijd om wat foto's te nemen van het landhuis in Engelse stijl.


Na het park volgt nog een saai stuk door een buitenwijk van Brugge (even op de tanden bijten) tot plots het grote station van Brugge opduikt waar ik met wat geluk snel een aansluiting heb richting Antwerpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten