zondag 3 januari 2016

Etappe 2: van Eppegem naar Mollem (26,3 km) [Streek-GR Groene gordel]

Om half negen stappen Rien en ik uit de trein in het station van Eppegem. De zon komt net op en de straatverlichting gaat net uit als we vertrekken voor een tweede etappe over de Streek-GR groene gordel. We lopen vlakbij het kerkje van Eppegem al meteen even mis op de splitsing met de GR 128. Rien stelt een short-cut voor om terug op het traject te raken, maar daar wil ik niet van weten. Terug naar het laatste juiste teken! Mislopen doen we nog wel vaker vandaag, vaker dan wanneer ik alleen op stap ben, heb ik de indruk. We volgen een origneel stukje Streek-GR door de velden tot aan “Verbrande Brug”. Op het zeekanaal Brussel-Schelde dobberen twee mannen in een visserssloep.


De streek-GR vervolgt zijn weg via een lange kerkwegel tot aan de Tommenmolen. Hier leent hij een stuk GR12 dat ik in april 2013 al eens liep. Het is een mooi stukje GR12 langs twee watermolens en door het centrum van Grimbergen waar het vandaag net markt is. In het Prinsenbos is een atletiekevent bezig en alle toegangen zijn afgesloten tenzij je €5 betaald. Ik werp nog op dat we gewoon de GR volgen, maar volgens de man aan de inkom is de weg afgesloten. Kan dit zomaar bij een publiek park? Rien en ik gaan een stuk rond, maar bij een tweede ingang kan ik me niet meer bedwingen en loop gewoon langs de nadar heen. “Hela!” wordt er geroepen. “Ik ben gewoon een wandelaar” roep ik terug en maak geen aanstalten terug te keren. Rien volgt dan ook maar, terwijl de man aan de inkom nog iets roept van dat het goed is voor één keer als we hem straks wat jenever trakteren. Ach ja, het leven is aan de durvers en zo kunnen we verder probleemloos de tekens volgen tot waar de GR12 afsplitst. De Streek-GR kiest opnieuw zijn eigen weg en steekt via een voetgangersbrug de A12 over. Er volgt een minder interessant stuk omheen het domein van de nationale plantentuin van Meise. Na opnieuw een voormalig watermolen te passeren komen we aan een bank bij het kerkhof van Meise. Tijd voor het middagmaal. Daarna volgt een mooi traject langs Vlaamse boerderijen...


en veldwegen.


Onderweg bestudeert Rien de plaatselijke hiëroglyfen.


We passeren het kerkje in het gehucht Ossel om dan opnieuw de velden in te duiken langs een bijzondere boom.


Wat verder wordt opnieuw een bestaand stukje GR gerecupereerd (eerst GR 126 daarna GR 128). Nog tijd genoeg voor de trein dus aan een oriëntatietafel doen we nog even een zeer korte GC (GC55HJ1). Nog wat modder, ...


een typische Vlaamse winterwegje (i.e., strook modder tussen twee afsluitingen) ...


En we komen ruimschoots op tijd aan bij het station van Mollem. Als de trein van 16:27 helemaal aan het andere eind van het station stopt, moeten we nog een spurtje trekken om erop te geraken. Even dachten we echt dat we de trein gingen missen. Via overstappen in Jette en Brussel-Noord komen we terug in Leuven waar Rien de bus naar huis neemt en ik de auto naar Diest. Einde van een geslaagde en, ondanks het weerbericht, 90% droge dagtocht.

1 opmerking:

  1. Zalig :-). Wanneer doen we de volgende etappe? PS. Mag ik de link eens op facebook zetten? Misschien krijg ik zo nog wandelaars mee?

    BeantwoordenVerwijderen